Konsernet hadde inntektsvekst i de to siste kvartalene av fjoråret, en utvikling blant annet drevet av god vekst i abonnementsinntektene, vekst i digitale annonseinntekter og gjennomføring av kostnadstiltak.

For hele året ble resultatet 159 millioner kroner og resultatmarginen 11 prosent. Det er spesielt mediehusene Adresseavisen, Sunnmørsposten, Romsdal Budstikke og iTromsø, samt Polaris Trykk Trondheim, som har god resultatfremgang i 2017.

Konsernet opplever god betalingsvillighet for de digitale leserproduktene. Antall abonnenter økte til 195.439. Av dette er det 44.711 rene digitale abonnementer. Nesten alle mediehusene i konsernet, som Harstad Tidende er en del av, har vekst i antall abonnenter. Abonnementsinntektene økte 7 prosent i fjerde kvartal til 131 milloner kroner.

– Jeg gleder meg spesielt over at antall abonnenter øker betydelig, drevet av at antall rene digitale abonnementer nesten dobler seg, sier konsernsjef Per Axel Koch (bildet).

Utviklingen innen annonse viser en positiv utvikling med 13 prosent vekst i digitale annonseinntekter i fjerde kvartal og 5 prosent vekst i 2017.

– Mediehusene har det siste året styrket sin konkurransekraft i annonsemarkedet, og har lyktes godt med gjennomføringen av de strategiske satsningene på felles digital annonseplattform i samarbeid med Schibsted, oppbygging av byråtjenester rettet mot de lokale markedene, og betydelig kompetanseløft. Dette bidro til å gjenskape digital annonsevekst i 2017, sier Koch

Innen 2020 skal det realiseres resultatforbedrende tiltak i Polaris Media i størrelsesorden 300 millioner kroner.