Klokken 13 i dag samles kommunestyret i Harstad for å endelig bestemme finansieringen av Harstadpakken.

De kan velge mellom tre alternativer der det dyreste betyr at totalpris på Harstadpakken ender på 2,5 milliarder kroner.

  • Stoppe byggingen av Harstadpakken når pengesekken er tom

  • Gi ytterligere 750 nye millioner til prosjektet

  • Gi ytterligere 900 millioner kroner til prosjektet

Dette får du tilbake for de ulike alternativene

Styringsgruppa for Harstadpakken har laget en oversikt over hva de tror borgerne vil få igjen når Harstadpakken er ferdig basert på de tre ulike alternativene. Formannskapet har allerede anbefalt at Harstad gir 900 nye millioner til prosjektet som da vil ende opp med å koste 2,4 milliarder kroner totalt.

Dette får vi i alle tre alternativer

  • Bomstasjoner på Riksvei 83. Nytt kryss i Kanebogen på Riksvei 83. Harstadtunnelen. Nye kryss på hver ende av tunnelen. Redusert opprustning av riksveien fra Kanebogen til Margrethe Jørgensens vei, med vekt på gang-sykkelsti. Redusert opprustning av riksveien fra Byskillet, gjennom sentrum til Samagata.

  • Det som er nevnt så langt er prosjekter tilknyttet riksveien. Av fylkesveier vil vi få dette i alle alternativene:

  • Opprusting av Fylkesvei 848 Shellrundkjøringen. Opprusting av Fylkesvei 6 Hagebyveien. Fylkesvei 12 Mercurveien fra boligområdet til Esso med veiutbedring og fortau rekker pengene kun til byggeplanlegging.

  • Av kommunale prosjekter får du dette i alle alternativene: Rundkjøring Shell Åsby, St. Olavs gate, Fagerliveien, Landsåsveien-Novkollen, Kongsveien-Landsåsveien, Rødbergveien, Gangsåsveien

  • Hva angår kollektivtrafikk gir 0-alternativet en sterkt redusert løsning der kollektivknutepunkt i sentrum utgår.

750 millioner kroners-løsningen

I tillegg til alt det som er nevnt tidligere, får man i tillegg:

  • Litt mer på riksveiprosjektet Kanebogen-Margrethe Jørgensens vei. Litt mer på Riksvei 83 Byskillet-Sentrum-Samagata. Punktutbedring på sykkelvei Medkila-Ruggevikveien inkludert kryssløsning

  • Av fylkesprosjektene vil Fylkesvei 12 Mercurveien, fra boligområdet til Esso med veiutbedring og fortau bli gjennomført. Det samme gjelder Bergsengbrua - Stalheimveien med oppstramming av kryssområder med tanke på myke trafikkanter. Gangfelt, sykkelfet og fortau på Kongsveien halveres.

  • Av kommuneprosjekter inngår her VP Skarvegen, Stalheimveien - Gamle Ridevei, Grønnliveien - Gamle Stangnesvei, Steinveien - Grønnebakkan, Ruggevikvegen - Los Holtes veg, Heia - Natthusveien - Vinsjveien

  • Hva angår kollektivtrafikk vil denne løsningen bli "redusert".

900-millioner kroners-løsningen

I tillegg til alt det som er nevnt tidligere, får man i tillegg:

  • På riksveinettet får man enda mer av Riksvei 83 Byskillet - Sentrum - Samagata. Sykkelvei Medkila - Ruggevikveien med kryssløsning halveres.

  • Av fykesprosjekter får man full opprustning av gang, sykkelvei og fortau på Kongsveien.

  • Av kommunale veger vil Los Holtes veg og Dvergfuruveien opprustes. Bjørnebåsen - Skogveien halveres.

Dette er ikke del av noen av løsningene

  • Samamoan

  • Mercurvn./Kongsv, g/s-vei fra Russevikvn/Rødbergvn til boligfelt Mercurveien (Alt 4 minus Alt 1)

  • Åsegarden / Tennvassåsen, g/s-vei

  • Bergsveien fra Bergsbakken - Haganveien, fortau

  • Stangnesveien - fra Åkervn til Grønnlivn, fortau

  • Samasjøvn. Tordenskjoldsvn. Havnegt