Han viste til at flere partier den gangen tvilte seg fram til et ja, etter først å ha sagt nei. Harstadpakken skulle koste 1,65 milliarder kroner. Regningen kommer på 900 millioner kroner mer.

Merkes i lommeboka

– Økningen vi vedtar, vil merkes i pengeboka til folk. Bilistene må betale 2595 kroner mer i året. Det er mye penger å betale, og jeg liker det slett ikke. Men det blir heldigvis ikke fullt så voldsomt siden vi beholder taket på 60 passeringer i måneden og timesregelen, sa Hansen.

Den tidligere ordføreren var også kritisk til plasseringen av bomsnittene, og viste til at beboere i flere store byområder kan kjøre til sentrum uten å betale fem øre. Dette er ikke rettferdig, sa Hansen.

Statens vegvesen har foretatt en evaluering av hvor bomsnittene står, og vil legge fram en rapport for kommunestyret.

Selv om Hansen var skeptisk til å øke belastningen for bilistene, stemte han og posisjonen for forslaget om å øke brutto bomtakst med 50 prosent fra 12 til 18 kroner. Den reelle økningen for dem som har utstyrt bilen med Autopassbrikke, blir 33 prosent. Månedstaket økes fra dagens 648 kroner til 864 kroner. Frp og Høyre stemte mot.

Evaluering av bomsnitt

– Det er godt å høre Halvar Hansen si at hvis den reelle regninga hadde ligget på bordet den gangen vedtaket ble gjort, så ville ikke Harstadpakken fått fleretall. Samtidig er det trist at man lar seg presse til å pålegge innbyggerne enda større utgifter, sa Frps Hanne CS Iversen, og la til:

– Jeg håper det er siste gangen vi drøfter denne saken, men jeg tror ikke det.

Venstre Maria Serafia Fjellstad etterlyste også en evaluering av bomsnittenes plassering.

– Vi trenger også en liste som viser at Statens vegvesen jobber etter «godt-nok-prinsippet». Når vi nå går for et månedstak på 60 passeringer og 18 kroner i bomtakst, får vi med de prosjektene vi lovet, sa Fjellstad, og la til: Jeg beklager at vi er kommet dit vi er, sa Fjellstad.

– Jeg er tom for ord

Eivind Stene (Frp) følte at han var tom for ord i denne saken.

– Jeg er fortvilt over at folk stiller meg som politiker til ansvar for de økonomiske overskridelsene. Det gjør meg fortvilet, for jeg har gjort det jeg kunne for å dra i bremsene, sa Stene.

Han mente det var en selvfølge at staten ikke kan belønne dårlig økonomisk styring, og var slett ikke sikker på at Harstadpakken ville få de bebudede 80 millionene som forslaget til Handlingsprogram fra de regionale midlene legger opp til.

– Antyder du at de 80 millionene kommer til å bli fjernet? I så fall, hvilke kilder har du på det, ville varaordfører Maria Serafia Fjellstad vite.

– Jeg har hele tiden sagt at vi må bruke sunn fornuft. Det tilsier at staten ikke vil belønne Harstadpakken med mer penger når de som sitter ved roret har latt skuta gå på grunn. Når det gjelder Harstadpakken har det ikke vært økonomisk styring i det hele tatt, sa Stene.

Kan ikke stoppe nå

Aps gruppeleder Kari-Anne Opsal innrømmet at dette har vært en vanskelig sak, men den er nå grundig forankret i partiet.

– Vi mener det er viktig for Harstad-samfunnet at vi gjennomfører pakken. Stopper vi nå, som Høyre og Frp vil, oppnår vi ikke samfunnsmålet. Men jeg må innrømme at det er med tungt hjerte at vi pålegger Harstads bilister ekstra utgifter. Vi kan bare ikke si nei nå, sa Opsal.

Hanne CS Iversen (Frp) hevdet flertallet pålegger bilistene å betale totalt 100.000 kroner hver av Harstadpakken i løpet av de 20 årene bomstasjonene skal stå.

Trist lesing

– Det er forbasket enkelt å bruke andre sine penger. Det er ekstra lett når jeg selv kan se meg råd til det. Jeg bor midt i sentrum, og betaler nesten ingenting. Det er imidlertid noen som ikke har råd til denne økningen, sa Iversen.

Ordfører Marianne Bremnes åpnet debatten med å si at det var trasig å lese i Harstad Tidende at politikerne gir blanke i bygdefolket i Tennvassåsen.

Nytt håp for gangvei Åsegarden Tennvassåsen.

– Vi har vært tydelig på at vi ønsker Åsegarden - Tennvassåsen inn i den regionale handlingsplanen nettopp for å få gang og sykkelveien realisert, sa ordføreren.

Et enstemmig formannskap går til kommunestyret med en anmodning om at reguleringsplanen for strekningen Åsegarden - Tennvassåsen ferdigstilles. Dette slik at gang- og sykkevei for denne veistrekningen kan realiseres uavhengig av veipakken.

Harstad kommune skal gå i dialog med fylkeskommunen og befolkningen for å se om gang- og sykkelveien kan realiseres som et spleiselag, etter samme modell som Sørliveien.