Det fikk daglig leder Arne Guttormsen det synlige beviset på da han nylig mottok prisen for beste servicebedrift blant kjedens 104 butikker.

Kundene bestemte

– Denne prisen har alle ansatte æren for at vi har fått. Vi har i mange år fått utallige tilbakemeldinger fra kundene på servicen vi yter, men har ikke nådd til topps på de interne kåringene, forteller han.

– I 2017 hadde kjeden en undersøkelse blant kundene, der hver butikk gjennom egne kundebaser sendte ut e-post med spørsmål om hvordan opplevelsen å handle i butikken var.

– Ut ifra svarene som ble gitt ble vi deretter målt fra kjeden sentralt, og etter en totalvurdering endte vi med å gå til topps, sier en tydelig stolt Guttormsen.

– På scenen når vi er på jobb

Han har vært 32 år i bransjen, og var med og åpnet Adelsten i Sjøgata i 1986, fram til de i 1992 flyttet til dagens lokaler. I 1999 skiftet de navn til KappAhl.

– For oss er det viktig å være bevisste på at vi er på «scenen» når vi er på jobb. Det betyr at vi må gi optimalt i møtet med kunden.

– Derfor er det naturligvis ekstra stas å få denne prisen i og med at det er kundene som har gitt disse tilbakemeldingene, sier Guttormsen.

Omfattende oppussing

Gjennom sine mer enn 30 år i butikk i sentrum, har Guttormsen opplevd ulike faser av utviklingen i sentrum. Han har også flere ganger fått tilbud om å flytte ut av sentrum.

– Vi har vært i samtaler om flytting til kjøpesenter, men har hver gang endt opp med å bli der vi er. Mange kunder har takket oss for at vi har blitt. Nå jobbes det i stedet med en omfattende oppussing av lokalene vi er i, sier Guttormsen og legger til;

Ikke et dødt sentrum

– Jeg har sto tro på sentrums fremtid, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene av et dødt sentrum. Vi foretar daglig tellinger av hvor mange som er innom butikken, og registrerte en økning i antall betalende kunder i 2017 sammenlignet med året før. Jeg vet at det jobbes med en rekke nye aktører i Bysenteret. Og med planene Nordic har på Larsneset samt den spennende butikkmiksen i byen, er det all grunn til å være optimistisk på sentrums vegne, sier Guttormsen.

tro på sentrum: Arne Guttormsen er ikke enig med dem som hevder sentrum er dødt. – Våre tellinger viser en økning i antall kunder, sier han. Foto: Andreas Isachsen. Foto: Andreas Isachsen Foto: andreas Isachsen