Bare halvparten av de 60 plassene er leid ut, samtidig som det er lange ventelister på båtplasser andre steder.

– Med spørreundersøkelsen vil hente inn råd om hva som kan gjøres bedre. Det er litt overraskende at ikke det har vært større pågang ut fra at vi vet at det sto 88 på venteliste for båtplass i Hagan da moloen åpnet. Vi vet at mange venter, men ikke hvorfor de ikke vil benytte sentrum, sier havnesjef Ivar F. Hagenlund.

– På den annen side: Dette er et nytt anlegg. De fleste båteiere har vel hørt rykter om at moloen kan være værutsatt, og så tør man ikke å ha båt der. Det er nok en del som vil se hvordan anlegget tåler vær, sier han.

Ingen risiko

Hagenlund mener at det allerede er bevist at moloen og båtene som ligger ved moloen tåler uvær godt.

– Vi synes vi fikk et godt svar med orkanen Ylva. Det er det verste været vi har hatt i sentrum siden orkanen Frode i 1996. Vinden kom fra samme retning, sørøst, og sjø og vind smalt rett inn i anlegget fra den verst tenkelige retningen. Det gikk strålende både for molo og fortøyde fartøyer. Så vi mener derfor at anlegget på alle måter svarer til forventningene og at det ikke er forbundet med noen risiko å ha båter liggende der hele året, sier havnesjefen.

– Så spørs det om det er pris, eller mangel på parkeringsplasser som gjør at folk holder igjen. Det vet ikke vi, og derfor spør vi.

Ikke ublu

1. juli i fjor kunne de første båtene legges til moloen. Til Harstad Tidende opplyste Harstad Havn at mellom 40 og 50 båteiere hadde bestilt plass. Prisen kan ha fått noen til å trekke seg. En plass ved moloen koster 1600 kroner per breddemeter per år. I tillegg må man betale et inskudd på 25.000 kroner per breddemeter. Det mener Hagenlund ikke er noen ublu pris.

– Vi la oss på samme pris som Bodø gjorde med samme type anlegg. De ble det smekk fullt i løpet av få måneder. Leieprisen er etter mitt syn meget attraktiv i et anlegg der det ikke avkreves dugnad, men alt driftsansvar ligger på Harstad Havn. Og innskuddet får de tilbake når de sier opp plassen.

Havnesjefen er ikke bekymret for økonomien i prosjektet.

– Det hadde vært ønskelig å få flere leietakere, men levetiden på anlegget er 50 år. Vi er ikke bekymret ennå. Om et år eller to har vi en drift vi ønsker, sier han.

Stor trafikk innenfor

Hagenlund understreker at økonomien i moloen, ikke bare kommer fra utleie av plasser ved moloen alene.

– Det er mange fartøyer som ligger innenfor moloen, både sent og tidlig, enten det er oppdrettsbåter, fiskebåter eller en lang rekke andre båter. Og de betaler kaileie.

– Og i gjestehavna har vi flere måneder med større omsetning nå enn vi hadde på et helt år før vi åpnet moloen. Vi skal derfor videreutvikle gjestehavna, for der er det potensial for mange flere båtplasser, sier Ivar F. Hagenlund.

TÅLER EN STØYT: Ifølge havnesjefen viste orkanen Ylva at moloen og båtene innenfor var trygge. Arkivbilde Foto: Knut Ingebrigtsen