Ved returpunktet for elektriske artikler til Power (tidligere Expert Ness & Lind) på Seljestad bruker Rino Bjørnsen en god del tid per uke for å rydde området for uønsket skrot.

– Det er svært mye møbler som etterlates på området vårt.

– I tillegg er det en del matavfall. Dette er etterlatt av noen av dem som bruker returpunktet kvelds- og nattetid, sier Bjørnsen, som til daglig jobber på lageret og driver med utkjøring av varer fra butikken.

– Jeg har ansvaret for å få av gårde elektriske artikler som er levert inn på normal måte videre til HRS Stangnes.

– Men det er dessverre ikke bare det som tar mye tid. Vi bruker mye tid på å fjerne andre etterlatenskaper, som folk selv skulle ha kjørt til HRS på Stangnes.

– Jeg synes det er merkelig at folk klarer å samle dette skrotet på hengeren og deretter kommer hit med møbler som skulle ha vært på Stangnes, sier Bjørnsen.

– Det virker ikke som at alle forstår skiltene som står her. Det er ganske tydelig skrevet på veggen at det er et returpunkt for elektriske artikler. 95 prosent av dem som bruker returpunktet skjønner det. Det er en liten del som ikke skjønner at dette ikke er HRS på Stangnes, sier Bjørnsen.

Varehussjef ved Power Harstad, Arnfinn Lind, har jobbet i bygget siden det ble oppført i 2000 av Ness & Lind. Siden ble dette en del av Expert-kjeden, som for kort tid tilbake ble en del av Power-gruppen.

– Jeg tror ikke det var lenge etter nybygget stod ferdig at vi fikk et returpunkt for elektriske artikler. Siden oppstarten har det vært etterlatt mye annet skrot her enn det vi har forpliktet oss til å ta imot, sier Lind.

Han kan fortelle at de har vært i dialog med kommunen. De har vært i dialog med miljøvernavdelingen i fylket. De har vært i kontakt med de fleste instanser. De har montert kamera og lys over området.

– Det har ikke hjulpet nevneverdig. Problemet med unødig avfall er jevnt stigende. Vi har vurdert å bygge inn området. Men da bli vi ansvarlig for det som blir satt utenfor innhegningen, forteller Lind.

– Hva koster dette i ekstraarbeid?

– Jeg regner med at Rino bruker opp mot seks timer enkelte uker på å rydde området for unødig avfall. Vi bruker sikkert mellom 4-6.000 kroner på HRS for hver gang vi må levere dette avfallet som andre har etterlatt.

– I løpet av et år blir det fort over 200 timer med ekstraarbeid på våre ansatte. I tillegg kommer utgiften med levering til HRS. Fram til i dag er det vi som må betale den utgiften, sier Lind.

– Jeg har nå nesten kapitulert når det gjelder denne ekstrakostnaden. Det er en liten gruppe mennesker som velger denne løsningen. Majoriteten følger lover og regler for levering av avfall ved vårt returpunkt, understreker Arnfinn Lind.

Det er ikke bare Power i Harstad som har mange ekstraoppgaver ved returpunkter i Harstad. Ved punktet for glass, papir og papp, like ved Rema på Seljestad, er det ofte mye ekstra avfall som etterlates. Også ved Fretex i Harstad i Byskillet mottar en noe som de ikke kan ta imot, får vi bekreftet av en ansatt ved bedriften.

OVERVÅKET: Power Harstad har vurdert å bygge inn området ved returpunktet. Men da får de også ansvar for det som settes utenfor. Bedriften på Seljestad har solide kostnader for å rydde opp matavfall og møbler etter andre på returpunktet for elektriske artikler. Foto: Tore Skadal Foto: Picasa