Foreløpig er det høyst uvisst hvilke av de gjenstående prosjektene som blir realisert når de 1,6 milliardene i Harstadpakken er brukt opp. Det trengs 1 milliard ekstra kroner for å fullføre hele pakken.

Presser på

– Tunnelen mellom Sama og Seljestad skal selvfølgelig sluttføres, men akkurat nå venter jeg på en oversikt fra Statens vegvesen over hvilke alternative løsninger vi har for å fullføre hele Harstadpakken, sier Bremnes.

Ordføreren er leder i styringsgruppa for Harstadpakken. Styringsgruppa hadde sist møte 24. november.

– Vi er nødt til å lage en pakke ut fra de pengene vi har til rådighet. Vi presser på det vi kan for å få mer penger fra staten, for å få Stortinget til å vedta lengre avdragstid og for å dra nytte av lavere rentekostnader, sier Bremnes.

Komplisert

Hun karakteriserer Harstadpakken som den vanskeligste saken hun har hatt i sin ordførerperiode.

– Det er komplisert og lite håndfast. Erfaringene så langt har vist at vi ikke kan stole på de kostnadsoverslagene vi får på de enkelte prosjektene, sier ordføreren.

Merfinansiering av Harstadpakken var bygd på en forutsetning om at Statens vegvesen skulle bidra med 180 millioner, Troms fylkeskommune og Harstad kommune skulle gi 40 millioner hver. I tillegg skulle bomtakstene som bilistene betaler, økes fra 12 til 15 kroner. Før jul ble det kjent at Statens vegvesen ikke vil bidra med mer enn 80 millioner av de 180 millionene. Derfor må saken tilbake til kommunestyret for ny behandling i februar.

Tæring etter næring

– Jeg har hele tiden sagt at vi må sette tæring etter næring når det gjelder Harstadpakken. Hvis vi ikke får mer penger fra staten, og hvis det politiske flertallet sier nei til å øke bomtaksten, så må vi stoppe når vi har brukt opp midlene. Da blir det ikke full pakke, sier ordføreren.

Styringsgruppa skal ha møte før kommunestyret kommer sammen i februar.

Turid Ingebrigtsen

STYRINGSGRUPPA: Ivar B. Prestbakmo (t.v) sammen med ordfører Marianne Bremnes og Stein Johansen fra Statens vegvesen. Foto: Frank Roger Roksøy Foto: Frank R. Roksøy