Ny æra i norsk polarforskning

Det nye isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» er et av verdens mest avanserte.

NYTT: Det nye isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» er et av verdens mest avanserte.   Foto: Øystein Mikkelborg, Polarinstituttet

ARKTIS: «Kronprins Haakon» har isbryterklasse og skal dekke både eksisterende og nye behov for tilstedeværelse, overvåking og datainnsamling i islagte og åpne farvann til alle årstider. Foto: Øystein Mikkelborg, Polarinstituttet  Foto: Øystein Mikkelborg, Polarinstituttet

tokt: «Kronprins Haakon» er utstyrt med topp moderne avansert utstyr som bidrar til at vi kan gjøre mer komplekse studier. Her ser vi: Sissel Rogne, direktør ved Havforskningsinstituttet, Anne Husebekk, rektor ved UiT, Ole Arve Misund, direktør ved Norsk Polarinstitutt.   Foto: Jørn Berger Nyvoll / UiT Norges arktiske universitet

POLARFORSKNING: – Med «Kronprins Haakon» innleder vi i dag en ny æra for norsk polarforskning, sier direktør ved Norsk Polarinstitutt, Ole Arve Misund. Foto: Malin A. Hansen  Foto: Malin A. Hansen

nyheter

Tirsdag ble skipet vist fram i Bergen. «Kronprins Haakon» har isbryterklasse og skal dekke både eksisterende og nye behov for tilstedeværelse, overvåking og datainnsamling i islagte og åpne farvann til alle årstider. Det skal eies av Norsk Polarinstitutt og driftes av Havforskningsinstituttet. UiT Norges arktiske universitet blir den største brukeren, opplyses den i en pressemelding tirsdag denne uke.

– «Kronprins Haakon» er bygget for studier under krevende isforhold, det vil si at den kan gå lenger nord og lenger sør sammenlignet med andre norske forskningsfartøy. «Kronprins Haakon» er utstyrt med topp moderne avansert utstyr som bidrar til at vi kan gjøre mer komplekse studier. Båten er stor og vil tåle alle mulige værforhold, og vi planlegger forskningstokt til både Arktis og Antarktis, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

– Når Norge investerer 1,5 milliarder kroner i «Kronprins Haakon», viser det hvor stor betydning forskningsflåten har for norsk hav- og polarforskning. Fartøyet blir et flytende laboratorium og forskningsplattform med det ypperste av teknologisk utrustning og et viktig tilskudd til den eksisterende flåten av fartøy. Dette er en utrolig viktig dag for oss, sier Sissel Rogne, direktør ved Havforskningsinstituttet.

Skipet er bygget av det italienske verftskonsernet Fincantieri og ble sjøsatt i Italia i februar i år. Skipet ankom Bergen 30. desember, og i dag var det visning om bord. Med en bruttotonnasje på cirka 9000 tonn, en lengde på 100 meter og en bredde på 21 meter, vil fartøyet være i stand til å huse 55 personer – forskere, studenter og mannskap – i 38 lugarer. Hangaren i baugen har plass til to helikoptre og er utstyrt med kompleks instrumentering til undersøkelse av marin økologi, morfologi og geologien i havbunnen. Isbryteren, som er designet av Rolls-Royce, vil ha marsjfart på 15 knop og være i stand til å gå gjennom istykkelse på en meter.

– Med «Kronprins Haakon» innleder vi i dag en ny æra for norsk polarforskning, sier direktør ved Norsk Polarinstitutt, Ole Arve Misund. – Som eier av «Kronprins Haakon» er vi stolte over å kunne være med å forvalte nasjonens forskningsinfrastruktur og det nye forskningsskipet er et etterlengtet redskap – og starten på en ny epoke for norsk polarforskning, sier Misund.