Dette kom fram da Arbeiderpartiets Dag Indresand stilte spørsmål til ordføreren under kommunestyremøtet torsdag.

Må prioriteres høyt

– Mange har registrert at det fortsatt er en rekke steder i kommunen der mange gatelys ikke er i drift. I Ibestad skal våre gatelys være tent i perioden september – mars.

–Å levere denne tjenesten til innbyggerne er både viktig og en selvfølge, i tillegg til at dette må leveres når det er mest aktuelt. Sett fra et brukerperspektiv bør dette være en oppgave kommunen må prioritere høyt.

– Når kan kommunens innbyggere forvente at det blir lys der det mangler i dag, og vil kommunen sørge for at lysene for ettertiden vil være på i hele perioden september – mars, undret spørsmålsstiller Indresand.

Viser seg å fungere dårlig

Svaret på spørsmålet ble overlatt til seksjonsleder for Plan, næring og utvikling, Trond Hanssen.

– Ibestad kommune har i mange år hatt avtale med Hålogaland Kraft (HLK) om vedlikehold av veilysene, den siste fra 2013. I mars 2017 sa HLK opp denne avtalen.

– Kommunen har via dialog med HLK fått en avtale som går på medgått tid og bestilling av reparasjoner av lysene to ganger årlig, i januar og oktober.

– Bestilling foregår på den måten at den sendes HLK per e-post, som oftest med kart over hvilke stolper det gjelder. Dette viser seg å fungere dårlig da det kan gå uker før noe skjer.

HLK har vært ute i høst, men mye gjenstår fortsatt før det er lys i alle stolper med armatur.

– Legges politisk press på HLK

– Det er en mulighet å få private til å gjøre jobben, men de skal da ha tillatelse fra HLK for å kunne gå opp i deres stolper. Dersom kommunen fortsatt skal ha HLK til å gjøre denne jobben må kommunens innbyggere forvente at det vil ta tid før alle lysene blir reparert.

– Det kan/bør også legges politisk press på HLK der Ibestad skal prioriteres på linje med de andre eierkommunene. Kommunen kan sørge for at det i ettertiden er lys i perioden september – mars, men det betinger at det blir bevilget penger til dette vedlikeholdet, svarte Hanssen.