Mandag kom det nye kampflyet F35 på sitt første besøk til Evenes. Her skal det i årene som kommer bygges framskutt base for flytypen som ankom Norge 3. november.
Flyet foretok det som kalles et «low pass» og simulerte en innflygning, før det fløy videre.
– Vi har begynt å teste flyene i Norge. Da kan det bli dårlig vær og de må lande andre steder enn planlagt. Nå tester vi innflygingene til ulike flyplasser slik at pilotene blir kjent med området, sier presse- og informasjonsrådgiver Sigurd Tonning-Olsen ved 132 luftving.
En av dem som så hendelsen var en HT-tipser som sendte oss dette bildet av F35 med landingshjulene ute.
– Bildet ble tatt fra Medkila i Harstad, mens flyet gjorde sin første innflygning, sier tipseren.
En annen lyd
På Evenes lufthavn gikk mange av de ansatte ut for å se og høre det nye flyet.
– Det var stas, men bare en øvelsesflygning. Første gang de lander tror jeg det blir mer festivitas, sier lufthavnsjef Anne Britt Bekken.
Hun sa at det var lett å høre forskjell på den nye flytypen og F16.
– Det er en helt annen lyd, mer lavfrekvent. Neste gang vi er ute og flyene kommer nært bør vi nok bruke hørselsvern, sier Bekken.
Tester fram til 2019
I dag har Norge tre kampfly av typen F35. Planen er at det skal komme seks nye hvert år framover. F35 skal testes fram til 2019.
– Da skal de begynne å gjøre det F16 gjør i dag. Med den nye QRA-basen i Evenes vil Nato-flygingen på Bodø flyttes dit Etter hvert vil F35 bli et vanlig syn for dere i regionen, sier Tonning-Olsen.
Han vet ikke hva pilotene mener om innflygingen til Evenes.
– Men det er et fantastisk fly. Vi får veldig gode tilbakemeldinger på hvordan det fungerer.
Videoen du ser øverst i saken er filmet av Petter Paulsen.