Mandag kom det nye kampflyet F35 på sitt første besøk til Evenes. Her skal det i årene som kommer bygges framskutt base for flytypen som ankom Norge 3. november.

Flyet foretok det som kalles et «low pass» og simulerte en innflygning, før det fløy videre.

– Vi har begynt å teste flyene i Norge. Da kan det bli dårlig vær og de må lande andre steder enn planlagt. Nå tester vi innflygingene til ulike flyplasser slik at pilotene blir kjent med området, sier presse- og informasjonsrådgiver Sigurd Tonning-Olsen ved 132 luftving.

En av dem som så hendelsen var en HT-tipser som sendte oss dette bildet av F35 med landingshjulene ute.

F35 Norges nye kampfly F35 øvet på innflygning og landing på Evenes mandag. Foto: Privat

– Bildet ble tatt fra Medkila i Harstad, mens flyet gjorde sin første innflygning, sier tipseren.

En annen lyd

På Evenes lufthavn gikk mange av de ansatte ut for å se og høre det nye flyet.

– Det var stas, men bare en øvelsesflygning. Første gang de lander tror jeg det blir mer festivitas, sier lufthavnsjef Anne Britt Bekken.

Hun sa at det var lett å høre forskjell på den nye flytypen og F16.

– Det er en helt annen lyd, mer lavfrekvent. Neste gang vi er ute og flyene kommer nært bør vi nok bruke hørselsvern, sier Bekken.

LAGDE LYD Flyet lagde mye lyd da det simulerte en landing på Evenes mandag. Foto: Avinor

Tester fram til 2019

I dag har Norge tre kampfly av typen F35. Planen er at det skal komme seks nye hvert år framover. F35 skal testes fram til 2019.

– Da skal de begynne å gjøre det F16 gjør i dag. Med den nye QRA-basen i Evenes vil Nato-flygingen på Bodø flyttes dit Etter hvert vil F35 bli et vanlig syn for dere i regionen, sier Tonning-Olsen.

Han vet ikke hva pilotene mener om innflygingen til Evenes.

– Men det er et fantastisk fly. Vi får veldig gode tilbakemeldinger på hvordan det fungerer.

Videoen du ser øverst i saken er filmet av Petter Paulsen.

Mange av de ansatte ved flyplassen på Evenes kom ut for å se det første besøket av F35. Foto: Avinor