Bjarkøy skole er årets fylkesvinner i Troms i skoleprosjektet «Et grenseløst Skoleprosjekt 2017».

Leger Uten Grenser har offentliggjort fylkesvinnerne i årets skoleprosjekt, Årets vinnere for beste fylkesbidrag fra Troms er Kerylle Steinheim, Annika Simonsen, Aila Hage Berg, Selena Mikulovic og Rebecca Olsen fra 8, 9 og 10. klasse på Bjarkøy barne- og ungdomsskole.

De har valgt å sette fokus på helsekrisen etter ebola i Sierra Leone, Guinea og Liberia gjennom en informasjonskampanje, skriver Leger uten grenser i en pressemelding.

– Det er tydelig at de har lagt ned mye arbeid i gjennomføringen av skoleprosjektet. De valgte å spre informasjon om helsekrisen i Guinea, Sierra Leone og Liberia ved å ha en kafé på skolen hvor de hang opp pasienthistorier og informasjon om situasjonen i disse tre landene.

– Det er imponerende at de klarte å engasjere rundt 100 mennesker til å møte opp på skolen og støtte prosjektet deres, sier juryformann Trygve Thorson, feltarbeider og humanitærrådgiver i Leger Uten Grenser.

De vil nå være med i hovedkonkurransen om å vinne årets Témoignage-pris. Vinneren vil bli annonsert i midten av desember og blir bestemt av en jury bestående av redaktør i Natt og Dag, Daniel Ramberg, redaktør i Radio Nova Eline Hystad og feltarbeider og humanitærrådgiver i Leger Uten Grenser, Trygve Thorson.

Om skoleprosjektet: For syvende år på rad arrangerer Leger Uten Grenser Et grenseløst skoleprosjekt, og i år har 70 ungdomsskoler over hele landet vært påmeldt. Formålet med skoleprosjektet er å belyse årets glemte kriser og fremskritt, som vanligvis ikke får mye oppmerksomhet i norske medier.

Elevene jobber med skoleprosjektet i fag som norsk, samfunnsfag valgfag og media- og kommunikasjonsfag. De som deltar i skoleprosjektet får besøk av feltarbeider.

– Det er skikkelig gøy og se hvor engasjerte elevene blir av skoleprosjektet. De skriver kronikker, har aksjoner, deler ut flyers, arrangerer events og på den måten greier de å engasjere hele nærmiljøet sitt.

– Andre lager sosiale-medier kampanjer, film og podcast. Vi er kjempeimponert over alt elever og lærere får til under prosjektperioden sin og vi er veldig takknemlige for at de hjelper oss med å skape oppmerksomhet om glemte kriser og fremskritt, sier Trygve Thorson i pressemeldingen.