Flere store prosjekter som Sjøkanten senter, Amfi Kanebogen, Statoil-bygget og Trondenes boligpark er ferdigstilte. Når det også er knyttet stor usikkerhet rundt fullførelsen av Harstadpakken, og nye store prosjekter mangler, er optimismen avtakende hos flere av byens maskinentreprenører.

Langt lavere aktivitetsnivå

Tore Killi hos Brødrene Killi er leder av lokalavdelingen av Maskinentreprenørenes Forbund. Han er urolig på vegne av bransjens fremtid.

– Det har skjedd noe i markedet, ikke bare i Harstad, men også i resten av fylket. For store deler av Troms fylke er det langt mindre å gjøre, og spesielt etter jul er aktivitetsnivået langt lavere enn på samme tid i fjor. Årsakene er sammensatte, men færre igangsatte prosjekter og mindre økninger på statsbudsjettet har nok en sammenheng. I tillegg er konkurransen i regionen blitt langt tøffere som følge av flere nye entreprenører i markedet.

– Lokalt betyr det selvsagt mye dersom Harstadpakken ikke blir fullført, noe som gir en ikke ubetydelig dropp i forhold til oppdrag for lokale aktører, sier Killi som håper at lokale entreprenører får oppdrag som planlegges igangsatt både på Holstneset og Harstad Skipsindustri og Bonords prosjekt i Samasjøen.

Må ha oppdrag utenfor byen

Prosjektleder Roger Moe i Harstad Maskin sier det for tiden er lite oppdrag for bedriften på veifronten.

– For å opprettholde samme aktivitetsnivå som tidligere er vi nødt til å regne på oppdrag utenfor byen. Vi er i gang med oppdrag for Consto på Leknes, der vi har grunnarbeidene på nye Vest-Lofoten videregående skole.

– Vi har også fått oppdraget på Evenes flystasjon med tilretteleggingen for riggen som skal etableres der i forbindelse med utbyggingen ved flyplassen. Sist fredag startet vi arbeidene inne i Harstadåsentunnelen med tilrettelegging for vann- og avløpsledninger, et oppdrag som vil strekke seg over de neste 4–5 månedene, sier Moe.

Fortsatt en del i tunnelen

Einar Are Erlandsen hos Erlandsen Transport sier de fortsatt har en del oppdrag knyttet til Harstadpakken.

– Klart vi også merker at det ikke lenger er like mye aktivitet rundt Harstadpakken, selv om vi fortsatt har en del kjøring i forbindelse med gjenstående tunnelarbeider.

– I tillegg har vi også noe massekjøring i forbindelse med arbeidene langs Hagebyveien. For vår del har vi også en del brøytekontrakter, men så langt i høst har det vært heller lite jobb med disse, sier Erlandsen.

Må disponere midler best mulig

Prosjektleder for Harstadpakken, Hans Arne Haugland, tør ikke love når eventuell igangsetting av gjenstående prosjekter i Harstadpakken kan påbegynnes.

– Prosjektledelsen jobber med både plan A - B og C for å se på hvilke prosjekter det er mulig å ferdigstille. Da handler det blant annet om å disponere gjenstående midler for å sikre best mulig måloppnåelse.

– For å kunne ferdigstille hele Harstadpakken er vi imidlertid avhengig av tilleggsfinansiering, der vi antakelig ikke kommer utenom en litt større andel brukerfinansiering.

– Resultatet av merfinansieringssaken er jeg redd ikke blir avklart før tidligst til sommeren, sier Haugland og legger til:

– At lokale entreprenører gjerne ser at Harstadpakken bygges ut i sin helhet, er ikke vanskelig å skjønne. Der er vi nok i samme båt, men må nok bare innse at vi må vente enda en stund før avgjørelsen tas, sier han.

harstadpakken: Tore Killi (t.v.) og Roger Moe håper begge på full utbygging av Harstadpakken. Arkivfoto Foto: Odd Leif Andreassen