Det er Troms fylkeskommune som er veieier og som finansierer prosjektet, og Statens vegvesen er byggherre for Bjarkøyforbindelsene.

– Kranlekteren er på vei oppover kysten nå, og hvis været ikke blir for ille kommer den fram til Sandsøysundet rett over helgen. Den kommer til å ruve godt i sundet her, og vi ber alle som ferdes med båt i sundet her om å ta hensyn, sier Torgeir Bøe, byggeleder i Statens vegvesen.

Det blir ingen restriksjoner på båttrafikken i sundet, men kranlekteren trenger arbeidsrom når den ligger på plass og vi ber alle vise hensyn, holde avstand og redusere farten når de ferdes gjennom området.

Flere tunge løft

Kranlekteren heter Eide Lift 7 og på Harstad Tidendes nettsider kan du følge båtens ferd langs norskekysten. Båten veier 2308 tonn og kan løfte 400 tonn. Lengden på båten er 46,86 meter.

TAR FORM: På bildet ser vi bru 2 og 4 sett fra venstre. Disse er sammensveist og ferdig forskalt (og delvis armert) nesten klargjort for dekkestøp.

Den skal heise på plass to store fundamenter til den største brua, som hver veier cirka 160 tonn, og den skal heise på plass bru 2 og 4 (Dynabrua og Hjellnesbrua), Hjellnesbrua er den nærmeste brua til Sandsøy. Begge disse bruene er 66 meter lange og veier cirka 100 tonn.

– I tillegg skal kranlekteren inn til Harstad for å hente begge veggene til søylefundamentene. De måler 12 x 17 meter og er støpt ferdig ved Hålogaland Grus og Betong. De skal fraktes ut til Sandsøysundet og heises på plass, sier Bøe.

Væravhengig

Kranlekteren er avhengig av stabilt vær for å kunne løfte, men det er i utgangspunktet satt av en uke til denne jobben. Blir det nødvendig så forlenges denne tiden.