I dag besluttet styret i Telenor Norge å legge ned kundeserviceavdelingen i Harstad. 81 ansatte blir overtallige.
– I dag fikk våre kollegaer i Harstad den tunge beskjeden om at det er besluttet at avdelingen i Harstad legges ned fra 1. januar 2018. Denne nedleggelsen berører 81 ansatte. Vår prioritet nå er at våre medarbeidere i Harstad blir ivaretatt best mulig, og får individuell oppfølging i tiden fremover, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Endringene er en del av Telenors digitaliseringsagenda.
- Det er satt ambisiøse mål for konsernet som krever effektivisering, digitalisering og kutt i kostnader, skriver selskapet i en pressemelding.
Bakgrunnen for denne beslutningen er at kundene i stadig sterkere grad velger digitale løsninger og selvbetjening. Over de to siste årene har Telenor Norge mottatt én million færre anrop til kundeservice. I tillegg øker bruken av digitale kanaler. For eksempel er det allerede over én million brukere av Mitt Telenor-appen, og direktesalg i appen har hatt en betydelig vekst.
– Det er aldri enkelt å legge ned avdelinger. Våre dyktige medarbeidere i Harstad har levert godt i mange år, men totalt har utviklingen ført til at vi er i en situasjon med betydelig overkapasitet og derfor er dette nå nødvendig, forteller Bjørn Ivar Moen, leder for Mobile.
Harstad kommune har fremmet et forslag om at Telenor deltar i etableringen av et gründerfond og -senter i Harstad.
– Dette er et positivt forslag som vi vil være med å realisere. Det gjenstår å konkretisere de praktiske rammene rundt dette, avslutter Bjørn Ivar Moen.
Les mer om Telenors kutt i Harstad
Ordfører Bremnes: - Hjerterått, særlig før jul
Telenor legger ned i Harstad: 81 ansatte mister jobben
De tillitsvalgte: – Telenors historie er ikke på vår side
Stortingsrepresentanten: – Nedleggelse i Harstad er en risiko for Telenor
Holder tett: Disse spørsmålene vil Telenor ikke svare på