Dagen etter kommer styringsgruppa for veipakken sammen for å gjøre nødvendige prioriteringer av de prosjektene som gjenstår.

– Hva må kuttes hvis staten ikke blar opp de 100 millionene som ble lovet?

– Det kan jeg ikke si noe om før styringsgruppa har gjort sine vurderinger, sier Haugland.

Det er i forslaget til handlingsplan for neste periode at det kommer fram at støtten til merfinansiering av Harstadpakken bare blir på 80 millioner, ikke 180 millioner som forventet.

– Nå er det slik at dette er en handlingsplan som er ute på høring i kommuner og i fylket. Høringsfristen går ut 31. desember, og først etter det blir det klart hva tilskuddet til Harstadpakken blir, sier Haugland.

Mange er opptatt av om gang- og sykkelveien fra Kanebogen til sentrum ryker uten merfinansiering. Ifølge Haugland har dette prosjektet høyeste prioritet.

– En helhetlig gang- og sykkelvei fra Kanebogen til sentrum var selve utgangspunktet for Harstadpakken. Anlegget er ferdig prosjektert og ferdig til å lyse ut på anbud. Vi venter bare på at merfinansieringen kommer på plass, sier han.

Haugland mener videreføring av Harstadpakken ikke står og faller på om staten bidrar med de 100 millionene.

– Det er forskjellige måter vi kan løse dette på, blant annet å gjøre prosjektene enklere og billigere, sier prosjektlederen.

Da det i november i fjor ble kjent at Harstadpakken var i ferd med å gå tom for penger, ble mange kommunale, fylkeskommunale og statlige prosjekter satt på vent.

Alt av statlige tiltak sør for Kanebogen og nord for Sama faller utenfor.

Fylkeskommunen: Det vil ikke være midler til å realisere større tiltak på Mercurveien eller gang- og sykkelveien Åsegarden - Tennvassåsen.

Av kommunale delprosjekt vil minst 6 av 15 utgå.

Når det gjelder kollektivtiltak vil det ikke være mulig å oppgradere alle planlagte busstopp. Distriktsterminalen i havna vil heller ikke kunne realiseres.