Visit Harstad har innført et komplett system som, i tillegg til fornyet webside, inkluderer bookingssystem, sosiale kanaler og utvikling av digital strategi for medlemmene. På sikt vil man også ha en chattefunksjon på websiden, der konsulentene kan snakke direkte med kunder som vil booke.

– Vi gjør flere forskjellige tiltak for å øke trafikken til regionen, og har landet på at vi må øke den digitale trafikken først, derfor lanserer vi dette nå. Vi ønsker å bli best i klassen på å lage innhold i regionen til de som ønsker å komme hit, sier Jan Erik Kristoffersen, daglig leder i Visit Harstad.

De har også knyttet til seg innholdsprodusent Frans van Dinther fra Nederland, som medlemsbedriftene kan bruke for å spisse budskapet sitt på flere språk.

Kristoffersen mener man nå har fått et system for destinasjonsmarkedsføring som kan målrettes mot kulturturisten, som er ei felles satsing man har blitt enige om i Harstad-regionen. Man ønsker løfte fram opplevelser innen både kultur, mat og natur til turistene som kommer hit.

Export Harstad

På et frokostseminar i byen onsdag presenterte de opplegget for flere av medlemmene. Bådde hotellene, taxi, bilutleie, kulturarrangører, festivaler og opplevelsesfirma var til stede. Flere av disse jobber også sammen i det parallelle prosjektet Export Harstad, som vil profesjonalisere reiselivsnæringen i Harstad og skape nye produkter ved at reiseliv og kulturaktører jobber sammen.

– Vi har 18 bedrifter med i dette prosjektet som skal tilby flere sampakkede produkter og derav må vi ha en digital strategi, for å få det ut i verden, sier Kristoffersen.

Deltakerne på frokostmøtet likte det de så.

– Det er ei fancy teknologisk løsning. Jeg håper bare man lager flere søkeord enn «Northern lights» slik at ikke besøkende går glipp av opplevelser fordi man bare vil følge strømmen, sa Anders Eriksson, festivalleder for Ilios.

Bør samsnakke

Monica Gundersen, fra Avinor på Harstad/Narvik lufthavn, roste også systemet, men hun etterlyste en koordinering med systemene man bruker i Lofoten og Narvik.

– Min drøm er at man skulle kunne ha et felles nordnorsk system, eventuelt et for hele regionen, men alle har ikke vært moden for det ennå. Men systemene bør etter hvert snakke sammen, for det vil være best for gjesten som reiser rundt i regionen vår, svarte Kristoffersen.

Michael Borge i New Mind Tellus som har utviklet ny løsning, har 300 andre destinasjonsselskaper i Europa som kunder. Systemet kan enkelt implementeres med andre, om aktørene åpner opp for det. Han utfordret forsamlingen på hvorfor det er vanskelig å profesjonalisere reiselivet her.

Flere mente man har sittet på hvert sitt nes, men at man nå er i gang med å samarbeide.

Visit Harstad er i en omstillingsprosess. I februar 2016 fikk man nytt navn og tok i bruk lightversjonen 1.0 av dataløsningen. Deretter overtok Harstad kommune som eneeier, for å peke ut ei ny retning for firmaet.

– Vi ser en sterk vekst i reiselivet i Nord-Norge og ønsker å styrke Harstads posisjon. Vi er interessert fordi det er en sterkt økende verdiskaping og sysselsetting innenfor kulturreise, sier næringssjef Bjørn Akselsen i Harstad kommune.

Kommunens mål er at Visit Harstads hovedfokus skal være å tilrettelegge for opplevelsesdestinasjon Harstad.

Kommunen er i dag i dialog med reiselivsnæringen, for å få dem inn igjen som eiere nå som ny retning er staket ut.

FROKOSTMØTE: Ei engasjert reiselivsnæring deltok på frokostmøte. Både hoteller, taxi, bilutleie, kulturarrangører, festivaler og opplevelsesfirma var representert. Foto: Tone A. Karlsen