Ifølge Slåtto Olsen ser man i disse dager på modellen for bankens samfunnsengasjement blant annet med fokus på hvordan bidra til å øke den lokale verdiskapningen.
– Harstad er en pilot for oss
– Årlig utdeler vi store summer gjennom bankens gavefond. De siste årene har vi delt ut i milliard kroner.
– Er det andre måter vi kan fordele dette på som kan skape vekst i lokalsamfunnene, er et av spørsmålene vi har stilt oss.
– Derfor har vi nå, der Harstad er en pilot i SNN-sammenheng, åpnet for at også næringsaktører kan søke på midler fra vårt gavefond.
– Vi kan ikke finansiere driften til enkeltbedrifter, men vi kan støtte prosjekter som næringsaktører går sammen om for å skape vekst i lokalsamfunnet, sier Slåtto Olsen.
Et bysentrum som fungerer
Vi mener at enhver by er avhengig av å ha et attraktivt bysentrum som fungerer som trekkplaster på kundene. Dette innebærer blant annet at det foregår spennende aktiviteter i sentrum. Byen syder av mennesker under Festspillene og Bakgården-festivalen.
– I tillegg er det en rekke andre aktiviteter som Ilios, Filmfestivalen AMIFF, Arktisk mat og vinfestival og en rekke kulturaktiviteter innen for eksempel kor- og korpsfestivaler, sier hun.
– Kom sammen!
– Vi oppfordrer derfor næringsaktører om å gå sammen for å se på hvilke muligheter som ligger i å skape nye attraktive aktiviteter som lager liv og røre i sentrum. Mange sitter ganske sikkert inne med gode ideer.
– Kom sammen, og kom med dem – Næringslivet må eie de ulike prosjektene. Vi sitter ikke på løsningene. men kan som bank bare være med å finansiere disse for å realisere dem sier Slåtto Olsen og legger til:
– Næringslivet er selve grunnmuren i lokalsamfunnet.
Som bank ønsker vi derfor å være en proaktiv part i utviklingen av sentrum. Ingen er tjent med et dødt sentrum, heller ikke kjøpesentrene utenfor selve bykjernen, sier hun og minner om at søknadsfristen for å søke midler til 2018 er satt til 1. november.
– Her er det bare å trø til for å komme i betraktning.