Han opplyser at Statens vegvesen har planlagt meget omfattende vedlikeholdsarbeider på brua i årene fremover.

Ytterligere forsterking

– Tjeldsundbrua trenger omfattende vedlikehold, og i løpet av de nærmeste årene bør det installeres systemer for korrosjonsvern av armering i betong, en del betongskader bør utbedres både i underbygning og for tårn samt at fagverk bør males.

– Vi har prosjektert og planlagt en ytterligere forsterking av brua slik at den kan håndtere enda tyngre vogntog, som for eksempel modulvogntog opp til det vi kaller vektklasse BK 10/60, men dette er ikke finansiert enda, forteller Jørgensen.

70 millioner

Brua kostet om lag 20 millioner da den sto ferdig i 1967. Nå planlegges vedlikeholdskostnader som langt overstiger denne summen.

– Alle reparasjoner for å sette brua i god stand, vil ligge på kostnader på om lag 70 millioner, og da mener vi at brua vil holde i om lag 30 år til, før det blir nødvendig med nye store tiltak.

– Om 30 år kan vi velge å gjøre nye vedlikeholdstiltak som fint kan holde 20 år til, slik at vi snakker da totalt om 50 år. Vi vil ved disse anledningene ha friheten til å avgjøre om man skal holde liv i brua videre ved nye rehabiliteringer, eller om man skal ta ut restlevetid og planlegge bygging av en ny krysning, sier Jørgensen.

Ingen planer om ny bru

Han tror imidlertid det vil kunne gå lang tid før det eventuelt kommer på tale å bygge ny bru over Tjeldsundet, og har heller ikke noe kostnadsestimat på en ny bru.

– Det foreligger per i dag ingen planer om ny bru. Dette vil uansett ligge såpass langt fram i tid at det per i dag er vanskelig å forutse hvilke teknologiske muligheter man vil ha da, sier Jørgensen og legger til:

–Videre kan vi også nevne at vi for tiden er i ferd med å reparere noen betongskader på brua som vi har tatt tak i før skadene kan utvikle seg videre til å bli kritiske for bæreevnen. Her er vi i samarbeid med noen av de beste bruingeniører i landet, som har vært med på å planlegge reparasjonsløsningene. Arbeidet skal gjennomføres inneværende år, og videre skal det også foretas noen reparasjoner av fuger og søyler til neste år.

Tjeldsundbrua 50 år

Video: Her åpner Kong Olav brua 22. oktober 1967

Vegvesenet: - Slik vil Tjeldsundbrua tåle alderdommen

Næringsliv: Her skaper de arbeidsplasser med brua som nærmeste nabo

Kommentar: På mange måter bygde de sin egen bru

Fremtiden: Hålogalandsbrua et lekkert stykke monumental brubyggekuns

Video: Se vår vakre videohyllest av Tjeldsundbrua

50 åt til: Geir Jørgensen mener vedlikeholdstiltakene for Tjeldsundbrua kan forlenge levetida med ytterligere 50 år. Arkivfoto Foto: Øivind Arvola