Formannskapet i Evenes skal behandle saken onsdag. Generalforsamlingen i Hålogalandsbrua AS vedtok tirsdag at man godtar tilbudet fra Bompengeselskapet Nord AS, om å gå inn som et datterselskap, på lik linje med for eksempel Troms bompengeselskap.

I overkant av 90 prosent av aksjeeierne var representerte og positive til å selge, deriblant kommunene Harstad, Evenes og Tjeldsund. Lavangen, Gratangen og Narvik kommune er også blant aksjeierne som nå selger seg ut. Stortinget har vedtatt en bompengereform som blant annet inneholder et punkt om nytt takts- og rabattsystem. Det følger med en tilskuddsordning som skal stimulere til å innføre det nye systemet.

Det er her satt av åtte millioner kroner til Hålogalandsbrua i år. Bompengeselskap Nord AS har frist på seg til 1. november med å fremlegge dokumentasjon, som skal sikre pengene.

– Det haster for oss gjøre vedtak i tråd med bompengereformen, da det er snakk om en betydelig sum, sier daglig leder Erling Adelstein Bortne i Bompengeselskap Nord AS.

Han mener staten har gitt føringer om at tilskuddet skal brukes til å redusere bompengesatsene for bilistene.

Styreleder Jardar Jensen holdt tirsdag sitt siste styremøte i Hålogalandsbrua. når selskapet nå går inn under Bompengeselskap Nord AS.

– Konsekvensen av vedtaket, er at man skal gå over til en konsernmodell med et gjennomgående styre i Bompengeselskapet, sier han.

Selv om han «mister jobben», synes han det er positivt med omorganiseringen.

– Det er viktig for bilistene å redusere kostnadene. Det er et riktig grep å få ned administrative kostnader, selv om jeg gjerne skulle vært leder til brua er ferdig, sier Jansen.

Hålogalandsbrua er planlagt åpen for trafikk fra neste sommer.

Jensen ser for seg at Hålogalandsbrua nå relativt raskt legges inn under Bompengeselskap Nord AS. Da mener han det blir opp til nytt styre å avgjøre om årets åtte millioner, skal gå direkte til å redusere kostnader for bilistene eller om en del av satsen skal gå til nedbetaling av lån.

Verken avtroppende styreleder i Hålogalandsbrua eller daglig leder i Bompengeselskapet Nord, kan svare på hva det vil koste bilistene å kjøre over brua når den åpner til sommeren.

– Jeg tipper at det vil bestemmes på nyåret, når rabattordningene for hele landet er samordnet, sier Jensen.

I stortingsproposisjon 117 fra 2012, var det beregnet at taksten for å kjøre over Hålogalandsbrua skulle bli på kr 40/120.- (2011 kr) for lette/tunge kjøretøy (over 3500 kg) på E10, og kr 100/300.- (2011 kr) for lette/tunge kjøretøy (over 3500 kg) på E6.