Telenor varslet 5. oktober at selskapet vurderer å legge ned sitt kundeservicesenter i Harstad. Samme dag ble de ansatte, fylkeskommunen og ordføreren i Harstad orientert om saken.

De ansatte har siden protestert mot planene. Det samme fjorde flere folkevalgte. Tirsdag denne uken var det ventet at Telenor ville komme med en avgjørelse, men på grunn av bestemmelser i Omstillingsloven må selskapet utsette avgjørelsen fram til neste måned.

- Fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen, har bestemt at perioden Telenor må vente med nedleggelse utvides med 30 dager. Det betyr at Telenor ikke kan legge ned kundeservice-senteret før 8. november, sier assisterende næringssjef Gunnar Davidsson.

En nedleggelse vil bety at 86 ansatte må finne nye jobber, og Harstad mister det tradisjonsrike kundeservicesenteret som er selskapets siste i landsdelen.

- Reglene i Omstillingsloven er der for at man skal kunne finne alternativer til nedleggelse. Nå foregår det prosesser mellom Telenor og kommunen, og Telenor og de ansatte. Forbudet mot nedleggelse kom fordi fylkesråden mente at disse prosessene ikke var fullført.

- KAN DRIFTE VIDERE - Disse grepene alene vil forsvare fortsatt drifting av et lønnsomt kundesenter i Harstad, sier Arnfinn Korsmo leder i YS-forbundet Negotia. Foto: Terje Bergersen

Slik vil de redde jobbene

Selv mener de ansatte at det ikke er behov for å legge ned senteret.

De ansatte mener at jobber kan reddes ved at selskapet tar tilbake arbeidsoppgaver som er outsourcet til eksterne leverandører. Telenor kan også slutte å leie inn arbeidskraft som i dag utgjør mange stillinger.

Les også: Slik forsvarer Telenor-sjefene kuttplanene

- Disse grepene alene vil forsvare fortsatt drifting av et lønnsomt kundesenter i Harstad, sier Arnfinn Korsmo leder i YS-forbundet Negotia.

Forbundet ber selskapet også tenke på sitt samfunnsansvar:

- Når en hjørnesteinsbedrift forsvinner i distrikts-Norge rammer det adskillig hardere en i sentrale strøk. I denne saken mener vi Telenor Norge AS grovt forsømmer sitt samfunnsansvar. Jeg vil sterkt råde ledelsen i Telenor Norge AS til å ta en time-out og gå i reell dialog med de tillitsvalgte om hvordan en fortsatt lønnsom virksomhet kan drives videre i Harstad, sier Korsmo.

Er glad for utsettelsen

Ordfører i Harstad, Marianne Bremnes, sier at hun er glad for at fylkeskommunen gir partene mer tid til å finne alternativer til nedleggelse.

- Vi sendte brev til fylkeskommunen der vi ba om nettopp det, sier Bremnes.

Utsettelsen gir kommunen mer armslag til å være med på å påvirke selskapets avgjørelse, sier ordføreren.

-  Vi får blant annet sjansen til å snakke om lokale tiltak, et område der Telenor har vært veldig lite offensive på.