M/S Nyksund ble i forrige uke levert fra Tersan Shipyard til rederiet NSK Shipping. Fartøyet skal operere for Biomar i det norske markedet.

M/S Nyksund er nå under seilas i Middelhavet og passerer i dag kysten av Tunisia. Forventet ankomst Karmøy er om halvannen uke og snittfarten på reisen hjem er mellom 12 og 14 knop.

- Målet har vært å skape en kostnadseffektiv og miljøvennlig løsning som tilfredsstiller fremtidige behov for BioMar og deres kunder. NSK Shipping er stolte over at BioMar på nytt valgte oss som leverandør av sine ferdigvarer. Vi ser frem til å få båten hjem og i drift for Biomar, sier daglig leder Mats Nygaard Johnsen i NSK Shipping.

Fartøyet er 81,50 meter lang og 16 meter bred og har en total lastekapasitet på 3200 tonn. Lasten er fordelt på 2 700 tonn i lasterom og 500 tonn på dekk.

- Med sin lengde og lastekapasitet er M/S Nyksund trolig verdens største forfartøy som er i markedet nå, sier salgssjef Thomas Myhre i NSK Ship Design.

LNG (flytende gass) fremdriftsmaskineri er levert av Rolls-Royce, og skipet er utrustet med utstyr for effektiv og skånsom håndtering av fiskefôr. I tillegg er fartøyet utstyrt med et dynamisk posisjoneringssystem fra Rolls-Royce, som lar skipet losse ved oppdrettsanleggene uten å fortøye. Dermed øker den hygieniske sikkerheten ved anleggene.

– Innen LNG fremdrift har vi mye erfaring og kompetanse. Prosjekter som dette viser at det finnes løsninger både for å redusere utslipp av klimagasser, og redusere brennstoffkostnader med 30-40 prosent. Vi er stolte av jobben vi gjør for fremtiden innen sjøfartsnæringen, sier Myhre.

Han opplyser også at selskapet NSK Shipping har flyttet sitt rederikontor fra Tromsø til Harstad.