Sist uke gikk Tine sentralt ut med melding om kostnadsforbedringer og innsparinger.

– For å styrke konkurransekraften skal Tine redusere kostnadene med 450 millioner kroner neste år. Forbedringsprogrammet omfatter tiltak i alle selskapets virksomhetsområder, skriver Tine på egne hjemmesider.

Kan ikke si noe

Harstad Tidende har vært i kontakt med både administrerende direktør Tine Meieriet Nord, Clement Roaldstveit, og kommunikasjonsrådgiver Sverre Stenseng hos Tine sentralt, men ingen av dem kan per nå si hvilke konsekvenser dette kan få for virksomheten i Harstad.

– Målet om kostnadsforbedringer er et prosjekt som omfatter hele Tine. Det er for tidlig å si konkret hva de ulike tiltakene innebærer, både totalt sett og om enkeltdeler av virksomheten til Tine SA, skriver Stenseng i en epost.

Strukturvurderinger

Tine taper andeler ulike volumprodukter med en nedgang første halvår på 1,1 prosent i verdi og fire prosent på volum.

Tiltak som nå skal settes i verk er strukturvurderinger, pågående endringsprosjekter, reduserte konsulentkostnader og nedbemmanning.

– Tiltakene vil omfatte hele selskapet, hvor noen prosjekter allerede er i gang. Når det gjelder nedbemanning har vi ikke eksakte tall på årsverk, men vi vil gjennomføre gode omstillingsprosesser i samarbeid med ansatte og tillitsvalgte i Tine slik vi også har gjort før, sier Hanne Refsholt, konsernsjef i Tine.

Skal også vokse

Samtidig med kostnadsforbedringen jobbes det med å øke veksten for Tine. Noen områder skal også styrkes, både i forhold til kompetanse og personer, for å bedre tilfredsstille behovene til handelen og norske forbrukere. Ny organisering og kostnadsforbedringer, blir grunnsteinene for et mer konkurransekraftig TINE, ifølge pressemeldingen.

Rundt 150 ansatte er knyttet til lokasjonen til Tine i Harstad.