Mustaparta er den andre Høyre-politikeren som blir hentet ut av lokalpolitikken for å jobbe utenbys. Tidligere forlot Høyres gruppeleder Marie Modal politikken for å overta som generalsekretær i Den norske Veterinærforening.

– Det begynner å bli tynt i rekkene i Harstad Høyre?

– Nei da, vi merker stor interesse for partiet, og har tro på at vi skal rekruttere mange nye. Jeg skal fortsatt være leder i Harstad Høyre og vil også ta gjenvalg, hvis det blir aktuelt, sier Mustaparta.

Mustaparta er sivilingeniør av yrke, og jobber på Statoil i Harstad. I ett år fremover skal han være koordinator for overleveringen av plattformen Aasta Hansteen fra prosjekt til drift.

Grundige tester

– Vi skal gjennomgå og teste alle systemene på plattformen før den slepes ut til gassfunnet i Norskehavet. Det ligger utenfor Bodø, 300 kilometer fra land, nordvest for Sandnessjøen i Nordland, sier Mustaparta.

Rørledningene som skal transportere gassen, går fra Molde til Bodø og bare de er kostnadsberegnet til syv milliarder.

Understellet – eller skroget – til plattformen ble bygd i Korea og kom til Stord i sommer. For en uke siden startet skipingen av overdelen til plattformen. Den er ventet til Stord 24. oktober.

– Da begynner jobben med å teste at alle systemene virker som de skal, blant annet brannvern, sikkerhetssystemer, kraftsystemer, ventilasjon og gassprosesseringsanlegget, sier Mustaparta.

Givende

Arbeidet er ventet å ta vel et halvt år. Mustaparta skal bo på Stord, men skal tilbringe helgene hjemme i Harstad.

48-åringen regner med å være hundre prosent tilbake i politikken om ett år. Han er vararepresentant til kommunestyret og til planutvalget.

– Jeg synes det er veldig givende og interessant å drive på med lokalpolitikk. Man kommer på innsiden av prosessene og ser hvordan det jobbes i kommunen.

Etter noen års erfaring som politiker skulle Mustaparta gjerne ha sett at de politiske partiene samarbeidet bedre for å finne praktiske løsninger til beste for byens innbyggere.

Sykefravær må ned

– Det dreier seg om alt fra å drifte skoler og barnehager slik at vi får mest mulig igjen for pengene. Kommunen har blant annet et alarmerende høyt sykefravær, og vi må ha ambisjoner om å få fraværet ned, sier han.

Mustaparta er også opptatt av standarden på de kommunale veiene.

– Den er under enhver kritikk. Veiene er rett og slett elendige, og politikerne er nødt til å få utarbeidet en plan om hvordan vi skal håndtere vedlikeholdet i årene fremover, sier han.

Mye bra

Høyre-politikeren understreker samtidig at det skjer mye bra i Harstad.

– Harstadpakken blir bra, men styringsgruppa og kommunestyret må ikke fortsette å si ja til alle kostnadsoverslagene på de nye prosjektene. Når vi nå er ferdig med alle påbegynte prosjekter, blant annet Samarundkjøringen, fortau Hagebyveien og Harstadåstunnelen, har vi brukt opp de pengene som var satt av til veipakken. Det betyr at vi får halvparten av de prosjektene som vi var lovet. Jeg savner informasjon fra styringsgruppa om hvor saken står, sier Einar Jahre Mustaparta.