Mustaparta sier han registrerte ledelsens uttalelser om det sterke kompetansemiljøet bedriften har bygd opp her i byen, og mener selskapet må bygge videre på denne også i tiden fremover.

Hvilke miljø bør bygge videre

– Vi har forståelse for at dette er svært vanskelig for de ansatte som blir utsatt usikkerhet og alt det medfører for den enkelte og deres hverdag.

– Harstad Høyre registrerer at Telenor nå varsler at de skal legge ned et miljø de selv omtaler som høykompetent.

–Vi forventer at Telenor gjennomgår sin strategi for kundestøtte. Herunder hvor kompetansen er i dag, og hvilke miljø som bør bygges videre på.

– Telenor eier Canal Digital og de har et stort kundestøttemiljø som ligger i Sverige. Telenor som et stort norsk ansvarlig selskap må ta sitt samfunnsansvar på alvor og gjøre en grundig vurdering av hvordan dette ansvaret nå utøves.

Strategisk viktig

–Telenor har sin historie i Nord- Norge. Den må de heller se på hvordan de kan bygge videre på fremfor å redusere. Det forventes at Telenor er til stede i hele Norge.

– Dersom miljøet i Harstad legges ned, forsvinner selskapets tilstedeværelse i Nord-Norge. Landsdelen er pekt på som et fremtidig viktig område for vekst- og verdiskaping.

– Det burde være strategisk riktig å være til stede i landsdelen. Anvendelse og utbygging av teknologi og infrastruktur i vekstområder krever tilstedeværelse.

– Dette er strategiske vurderinger som jeg og Harstad Høyre forventer at Telenor gjør på en seriøs og grundig måte, sier Mustaparta.

Kompetansesenter

– Jeg har forståelse for selskapet argumenter om behovet for omorganisering som følge av reduserte aktiviteter.

– Men når de peker på den kompetansen deres ansatte besitter, bør de samtidig vurdere om ikke denne kompetansen kan videreutvikles og styrkes gjennom for eksempel et eget kompetansesenter her i byen. Vi må endre oss og være tilpasningsdyktige.

– Det kan Telenor like godt gjøre med Harstad som base, sier Einar Mustaparta.