Det sier ordfører Marianne Bremnes etter at Harstad kommune nylig leverte høringsuttalelsen til Statoils konsekvensutredning av Johan Castberg. Olje- og gassfeltet ligger i Barentshavet, og det er forventet at Statoil skal ta en investeringsbeslutning mot slutten av året.

Helhetlig organisasjon

Statoil har allerede i sin utredning anbefalt at driftsorganisasjonen skal ligge i Harstad, og at Hammerfest får basefunksjoner og helikopterbase.

- Dette er en beslutning som Harstad kommune støtter, og som passer riktig inn i Statoils nordnorske modell for ringvirkninger til hele landsdelen, sier Bremnes. Hun legger til at det er et driftsmiljø allerede i Harstad, og det er viktig nå å styrke dette miljøet, slik at Statoil har en robust og helhetlig organisasjon i landsdelen.

- Det aller viktigste for oss i Harstad er at det blir en fullverdig driftsorganisasjon for Johan Castberg her i byen, og at petroleumsmiljøet i Harstad kan vokse, sier ordføreren.

- Dette er en strålende anledning til å styrke boring og brønn-gruppen i Harstad, slik at den er stor nok til å planlegge alle brønner og håndtere det operasjonelle for alle Statoils brønner i nord, fra 2019, sier Olav Kjell Hæreid, petroleumsrådgiver for Harstad og Lenvik.

Leveranser

Begge ønsker at ringvirkningene skal komme hele landsdelen til gode. Rundt 50 prosent av alle leveransene til oljeindustrien i nord, skjer allerede via Hammerfest, og potensialet for videre vekst er stort. Det er forventet at Statoil vil kjøpe varer og tjenester i landsdelen for en og en halv milliard kroner i utbyggingsfasen av Johan Castberg, og deretter 380 millioner årlig.

- Det er ikke utenkelig at summene kan bli høyere. Det er nå viktig at Statoils tilpasser kontraktene til næringsstrukturen i Nord-Norge, blant annet gjennom å splitte kontraktene opp, for å gjøre nordnorske aktører mer kvalifiserte til å by på disse. Det fremmer utviklingen av nordnorsk industri, mener Bremnes.

Anskaffelser

Hun mener Statoil bør etablere fast tilstedeværelse i Harstad for strategiske anskaffelser i Statoil.

- Strategisk innkjøp i Statoil er i dag samlet på Vestlandet. Skal man få fart i næringslivet i nord, må deler av denne organisasjonen faktisk sitte sentralt i og ha tilhørighet til landsdelen. Hun legger til at det må være krav til lokal tilstedeværelse, og fortrinnsvis med lokal tilhørighet for underleverandører i så stort omfang som mulig, sier hun.

- Vi stiller krav om tilstedeværelse i Harstad til leverandør av kontrakt for vedlikehold og modifikasjon til Johan Castberg, og at kontraktsvinner legger til rette for bruk av underleverandører etablert i Nord-Norge, legger Hæreid til.

Transport

Ordføreren har ikke glemt Veidnes i Nordkapp kommune. Statoil har enda ikke bestemt seg for hvordan oljen skal transporteres til markedene.

- Vi mener Statoil fortsatt må jobbe for at det fattes en forpliktende beslutning om å investere i en oljeomlastningsterminal på Veidnes så fort som mulig, i samarbeid med andre relevante aktører i Barentshavet. En slik base vil føre til at fremtidige prosjekter har større sjans for å bli økonomisk gunstige, og man viser med handling at man har tro på Barentshavet.

Oljevern

Hun poengterer også at oljevernberedskapen ikke er god nok sør for Hammerfest.

- Siden oljen transporteres ut med oljetankere, er hele kysten mer utsatt for fare for oljesøl. Statoil bør derfor sammen med andre aktører i Barentshavet lage og gjennomføre en helhetlig beredskap langs hele kysten, fra Nordland til Hammerfest.