Bli med opp på Hålogalandsbrua:

Dette er et syn du aldri får oppleve

Hålogalandsbrua

Fredag var kjørebanen på Hålogalandbrua på plass. Harstad Tidende sendte reporter og vesteråling Frank R. Roksøy 180 meter til værs.

Torsdag var siste elementet på Karistrand (narviksiden) oppe. Med en klaring på under en meter på begge sider, la elementet seg perfekt på plass. Fredag heises det siste elementet på plass. Det ligger på øyjordsiden. Produksjonen av elementene ble påbegynt i Kina for 3 år siden, de kom med båt til Narvik for en måned siden, og henger nå på rekke og rad over Rombaksfjorden og danner kjørebanen til Hålogalandsbrua.

Fakta Hålogalandsbrua

  • Ved å bygge Hålogalandsbrua rett over Rombaken gjøres E6 hele 18 kilometer kortere, og reisetiden til og fra Narvik mot Vesterålen/Lofoten og Tromsø reduseres med 15-20 minutter.
  • I tillegg ledes trafikken bort fra det som i dag er en rasutsatt og ulykkesbelastet strekning.
  • Hålogalandsbrua blir 1.533 meter, med et spenn på 1.145 meter, og dermed landets nest lengeste hengebro, etter Hardangerbrua som har et hovedspenn på 1.310 meter.
  • Prislappen er vel 3,5 milliarder kroner.

Kilde: Statens vegvesen

Mer å lese på ht.no:
Leses nå:
Nyheter

Driver virksomhet midt i smørøyet

Tjeldsundbrua kro og hotell kom til rett tid, og på rett plass. Tomta på fastlandssiden av brua nemlig helt unik.

Ble spådd 50 års levetid da den åpnet:

– Kan stå i enda 50 år til

Ingen trenger å frykte for tilstanden til Tjeldsundbruas med tanke på bruas alder. Den vil bli godt ivaretatt, ifølge Geir Jørgensen i Statens vegvesen.

Bru flytter fjell:

Den nye attraksjonen i regionen

I tillegg til å omkalfatre på kartet i regionen, blir Hålogalandsbrua et lekkert stykke monumental brubyggekunst.

Amiff 2017 åpnet:

Knut Andersen på filmfestival:

Nyter film i fødebyen

Heggenelever valgte bort filmfestivalen i Tromsø:

Støtter Amiff i Harstad