Torsdag var siste elementet på Karistrand (narviksiden) oppe. Med en klaring på under en meter på begge sider, la elementet seg perfekt på plass. I dag  heises det siste elementet på plass. Det ligger på øyjordsiden. Produksjonen av elementene ble påbegynt i Kina for 3 år siden, de kom med båt til Narvik for en måned siden, og henger nå på rekke og rad over Rombaksfjorden og danner kjørebanen til Hålogalandsbrua.

Fakta Hålogalandsbrua

  • Ved å bygge Hålogalandsbrua rett over Rombaken gjøres E6 hele 18 kilometer kortere, og reisetiden til og fra Narvik mot Vesterålen/Lofoten og Tromsø reduseres med 15-20 minutter.

  • I tillegg ledes trafikken bort fra det som i dag er en rasutsatt og ulykkesbelastet strekning.

  • Hålogalandsbrua blir 1.533 meter, med et spenn på 1.145 meter, og dermed landets nest lengeste hengebro, etter Hardangerbrua som har et hovedspenn på 1.310 meter.

  • Prislappen er vel 3,5 milliarder kroner.

Kilde: Statens vegvesen