I et to timer langt møte i formannskapssalen på rådhuset, med Troms fylkeskommune, Harstad kommune, Nav Harstad og tillitsvalgte til stede, informerte Telenor om et forslag som fører til nedleggelse av kundesenteret i Harstad fra 1. desember. Forslaget skal endelig behandles i et styremøte 17. oktober.

Ordfører Marianne Bremnes lot det skinne gjennom at hun var irritert.

Les også: De ansatte lover kamp for arbeidsplassene sine - Mener Telenor bryter loven

– Litt av en julepresang å få

– At 86 personer nå kan miste jobben sin er svært alvorlig og uheldig, ikke minst med tanke på den tida vi går inn i. Det går mot jul, og jeg synes det er hjerterått av Telenor å jobbe med dette nå.

– At dette kanskje blir julepresangen til disse 86 ansatte er nesten ikke til å begripe.

– I en by som Harstad vil det å miste så mange arbeidsplasser få stor betydning, både for de det gjelder, for Harstad og for Nord-Norge, sier Marianne Bremnes.

Hun innrømmer at hun hevet stemmen flere ganger under møtet.

Telenorsjefene: - Vi opplever sterk nedang i trafikken

Var til dels sint i møtet

– Ifølge vår nye kommunikasjonssjef, Øivind Arvola, var jeg relativt streng, til dels sint, i møtet, uten at jeg på grunn av taushetsplikt ønsker å gå i detalj rundt hva som ble sagt. Jeg mener de svikter sitt samfunnsansvar ved å redusere så mye som de nå planlegger i nord.

Samfunnsansvar

– Nå er ikke endelig vedtak fattet i saken. Jeg har forventninger til at Telenor tar sitt samfunnsansvar på alvor. Kundesenteret i Harstad er det siste kundesenteret i Nord-Norge.

– Det står i omstillingsloven at de som omstiller skal vurdere lokale tiltak for samfunnet som blir berørt. Det er jeg opptatt av, og vil følge nøye med at Telenor oppfyller.

Les også: I dag fikk 86 ansatte sjokkbeskjeden

Ikke enkelt å få ny jobb

– Mange av arbeidsplassene på kundesenteret i Harstad er besatt av relativt unge arbeidstakere. Det er ikke lett helt uten videre å få seg ny jobb i Harstad.

– Vi har en rekke kompetansearbeidsplasser som krever høy utdannelse, noe mange av dem som jobber ved kundesenteret per i dag ikke har, sier Bremnes.

Hun lover å gjøre det hun kan for å påvirke Telenor til å ta en riktig beslutning når den dagen kommer.

– Rekker jeg det, og får sjansen, ønsker jeg å ta dette opp politisk for å se om det er mulig å påvirke høyere opp i systemet.