– Jeg har lenge sett fram til å få den nye måleren i hus.

Det sier Audun Sandness i Kilbotn. Onsdag fikk han besøk av montør Jonas Vikan som i løpet av en halv time demonterte den gamle strømmåleren og monterte den såkalt smarte måleren.

Det skal bli kjekt å slippe avlesningen hver måned. Som pensjonist hender det at jeg i perioder er borte, og da er det greit å vite at jeg slipper å tenke på dette, sier Sandness. Han bekymrer seg ikke for eventuell stråling.

– Nei, vi må stole på myndighetene når de sier at dette ikke medfører noen strålefare.

Ingen grunn til bekymring

Flere steder har det vært stilt mange spørsmål rundt de nye strømmålerne, både om mulige helsekonsekvenser, personvern, strømforbruk og muligheten til å be om fritak. I Vesterålen har motstandere av de nye målerne arrangert folkemøte om temaet. Dette førte til at direktørene i de tre nettselskapene Vesterålskraft Nett, Trollfjord Nett og Andøy Energi måtte ut i media og forsikre at de nye strømmålerne er trygge, både når det kommer til personvern og stråling. Også HLK opplever at noen kunder er skeptiske til de nye målerne.

– Ja, noen har tatt kontakt, men i likhet med Statens strålevern føler vi oss trygge på at AMS-målerne ikke skal innebære noen helserisiko for våre kunder, sier rådgiver for kommunikasjon og forretningsutvikling i Hålogaland Kraft (HLK), Bjørn Ludvigsen.

Statens strålevern kom i forrige måned med følgende uttalelse: «Strålingen fra de nye smarte strømmålerne er så svak at det ikke er helsefarlig å få installert en slik hjemme. Maksimal sendeeffekt for målerne er 0,5 watt. En mobiltelefon kan sende med opptil 2 watt. Den lave sendeeffekten gjør at strålingen er svak og ligger langt under de anbefalte grenseverdiene.»

Fritak mulig

Ifølge NVE skal det dokumenteres helsemessige årsaker dersom du ikke vil ha den nye måleren.

-NVE sier at nettselskapene som utgangspunkt skal kreve at kundene så langt som mulig dokumenterer grunnlaget for fritak. Samtidig bør nettselskapene gi mulighet for midlertidig fritak for dem som motsetter seg eller av ulike årsaker ikke ønsker å bytte AMS-måler eller nekter nettselskapet tilgang til eksisterende måler. Når omfanget for fritak er kjent etter 2018, vil NVE i samråd med bransjen kunne ta stilling til mer permanente kriterier for fortsatt fritak, sier Ludvigsen.

Litt etter skjema

Så langt er det byttet cirka 7000 målere. Dette utgjør om lag 30 prosent av alle målere som skal byttes.

– Vi er litt etter oppsatt plan, men forventer å ta dette inn underveis, sier Bjørn Ludvigsen.

Montør Jonas Vikan oppfordrer alle om å gå gjennom sikringsskapet og tømme det for løse sikringer og annet som måtte stå der. Da blir det lettere å komme til.

– Og dersom inntakssikringene befinner seg et annet sted enn i sikringsskapet, er det en fordel om kunden vet hvor disse står. Da går jobben raskt, sier Jonas Vikan.

Gjør en avtale

Etter at du som kunde har fått brevet om at måleren snart skal skiftes ut, vil du få en SMS fra HLKs samarbeidspartner OneCo med forslag til tidspunkt for målerbytte.

– Det er fint om du svarer på denne slik at avtalen kan inngås. Manglende respons og bomturer fører til unødig tidsbruk, både for oss og kunden. For å få byttet måleren må montøren ha uhindret tilgang til sikringsskapet. Det må være minst en person over 18 år til stede, avslutter Ludvigsen.

raskt: Jobben med utskifting tar cirka en halv time og utføres her av Jonas Vikan. Foto: Frank R. Roksoy
smart: Slik ser de nye strømmålerne ut. Foto: Frank R. Roksøy