Øyskolen på Lundenes blir heldigital neste år:

Øyriket skole blir heldigital, og elevene blir utstyrt med hver sin datamaskin og andre elektriske duppeditter som skal gjøre skolehverdagen mer spennende og spenstig.

Vekk med papiret

Det heldigitale prosjektet i Øyriket ble mottatt med stor entusiasme i oppvekstutvalget i går.

– Dette er et utrolig spennende treårig prosjekt. Det er både hensiktsmessig og bra for miljøet. Hvorfor i all verden skal vi kjøpe papirbøker, når vi kan lese dem på nett, spurte leder i utvalget, Espen Ludviksen.

Skolesjef Trine Halvorsen forteller at det er skoleledelsen og personalet ved de to skolene som ønsker å gjøre den nye Øyriket skole til noe mer enn en vanlig skolesammenslåing.

– De vil ta steget helt ut og bli heldigital og bytter ut de vanlige skolebøkene med digitale ressurser. Elevene skal arbeide ved å bruke digitale verktøy, forteller Halvorsen.

Gode resultater

Hun viser til at andre skoler i landet er blitt heldigitale, og at dette blir gjennomført fra første klasse og oppover.

– Skolene har oppnådd gode resultater når det gjelder å lære elevene å lese og skrive. Men, sier Halvorsen, vi må også sørge for at elevene får trening i å skrive for hånd.

Hun har tro på prosjektet, men mener det er viktig at elevene får jobbe med de digitale verktøyene på riktig måte.

Positiv for gutta

– Jeg håper også at prosjektet på Lundenes vil få positiv effekt på guttas forhold til skolen. Det er fortsatt slik at det er gutta som først backer ut av videregående skole. Hvis vi kan gjøre det spennende litt lenger i skolen ved hjelp av digitale verktøy, så håper jeg det vil appellere til guttene, sier skolesjef Trine Halvorsen. Sammenslåingen av øyskolene skjer når Bjarkøyforbindelsene står klar neste år.

Harstad kommune har de siste årene foretatt en gigantsatsing på IKT i skolen. I høst fikk alle 8.-klassingene hver sin bærbare datamaskin. I niende og tiende klasse deler to og to elever en maskin, og fra neste høst vil alle elever på ungdomstrinnet ha hver sin maskin.

Øker kompetansen

Kommunestyret har tidligere bedt rådmannen vurdere om alle elevene i grunnskolen bør ha egen bærbar datamaskin. Der er rådmannen mer skeptisk.

Han påpeker at flere datamaskiner ikke uten videre fører til bedre læring hos eleven. Å innføre mange maskiner uten at lærerne har god datakompetanse, kan tvert imot være forstyrrende på læringen.

– Vi innfører ikke digitale verktøy for teknologiens skyld, men fordi vi ønsker gevinster. Gevinstene hentes først ut når brukerne har kompetanse om hvordan utstyret skal brukes, påpeker rådmannen.

Et enstemmig utvalg gikk inn for rådmannens forslag om å ansette en stilling som skal brukes til veiledning og pedagogisk støtte ute i skoler og barnehager.

Det var god musikk i Aps Stine Flermoens ører.

– Akkurat det vi trenger. Vi har behov for en person som jeg og andre lærere kan ringe og si: Kom hit med en gang, vi trenger datahjelp.

Hun påpekte at moderne maskinvarer og utstyr er greit nok, men å gi lærerne kompetanse til å bruke utstyret er også viktig.

– For en lærer som underviser, er det viktig å være trygg for å være bekvem foran en elevklasse, sa Flermoen.

Kompetanse: Leder Espen Ludviksen og nestleder Stine Flermoen var fornøyde med at lærere og elever får mer IKT-støtte.