Rundt bordet sitter barn fra rundt fem til 10–12 år. Her slipper alle til.

– De kommer når de vil, uansett alder. Vi har ingen nedre aldersgrense, men vi setter pris på at de yngste har foreldrene med, sier Tormod Haugene. Han organiserer prosjektet.

Lego-robot

Nesene er nesten borti dataskjermene. Noen programmerer en figur til å gjøre som de ønsker, andre fordyper seg i mer avanserte programmer.

– De arbeider på mange ulike måter. Man starter som regel på noe som ligner et puslespill, og så gjelder det å styre en figur.

Men ikke bare figurer på skjermen.

– Vi har en legorobot som de kan få til å reagere, til å kjøre, forklarer Haugene.

Her har ungene åpenbart mye å hente til det blir deres tur til å delta i First Lego League, der ett element er å styre en robot.

– Vi håper absolutt at dette er framtidige First Lego League-deltakere, sier han. – Både robotikk, programvare på internett og dataspill er grunnlaget for veldig mye av moderne teknologi.

– Det er større behov for programmering enn noen gang før, så dette er kunnskapet de får nytte av i framtiden, sier Haugene, som understreker fordelen med å starte tidlig.

– Dette er noe de ikke trenger å vente på å bli eldre for å drive med. Nå får de tidlig interesse for programmering, og lære det grunnleggende. Mange er veldig dyktige, selv om de kanskje er bare ti, tolv år.

Over middels interessert

Tre av de unge programmererne sitter, i likhet med resten, fordypet i noe som for de fleste andre av oss er totalt ukjent. En av dem, William Sørensen, har så mye erfaring at han kan hjelpe de to andre, Jesper Stattin og Kristian Sørli.

– Jeg er ikke flink i det hele tatt, sier William. – Jeg er mest vant med enkel koding, men sammenlignet med de andre er jeg ganske god. Nå lærer jeg dem å lage spill.

En medium datainteressert vil kanskje betegne William som svært god. Det er nemlig ikke alle med kun middels interesse som går på java-kurs i Storbritannia, slik William har gjort. Og data er framtiden for ham.

– Det vil jeg veldig gjerne gjøre, ja, sier han.

For Jesper Stattin blir det neppe datajobb i framtiden.

– Antakelig ikke, slår han fast.

Så flytter oppmerksomheten seg til dataskjermen. Programmet Blender dukker opp, et program Kristian Sørli ikke får særlig mye ut av.

– Jeg har lastet det ned, men får ikke beveget noe. Alt fryser til. Jeg krasjer pc-en min hver gang jeg prøver, sier han og får spørsmål fra William om hvilken maskin han har. Kanskje står kraftigere pc på ønskelisten til jul?

ORGANISATOR: Tormod Haugene organiserer prosjektet Lær kidsa koding. Foto: Ivar L. Paulsen