Hun sikter til den storstilte bussatsingen som skulle iverksettes 2. oktober i år, men som ikke kommer for fullt før i 2020.

– Jeg hadde forventet at politikerne i Harstad ble informert av fylkesråd Ivar B. Prestbakmo om disse endringene før vi leser det i avisen. Jeg har selv fortalt potensielle busspassasjerer at rutetilbudet vil bli betydelig forbedret om kort tid. Jeg må ærlig talt si at jeg føler at jeg er blitt holdt litt for narr, sier Fjellstad.

Kjempet hardt

Varaordføreren var blant dem som kjempet mest iherdig for å få på plass gang- og sykkelstier og en solid kollektivsatsing gjennom Harstadpakken. Som en del av pakken skulle bussnettet moderniseres og forenkles slik at flest mulig kan reise kollektivt

– Når alt kommer på plass, blir busstilbudet veldig. Fylkeskommunen skal bruke 2,5 millioner ekstra i året på å øke kollektivtilbudet. Allerede har vi fått et bedre tilbud gjennom sanntidssystemet som viser når neste buss kommer, app med mobillett og moderne busskur. Dessverre drukner disse gladnyhetene i negative oppslag om at bussatsingen utsettes, sier Fjellstad.

For den miljøbevisste Venstre-politikeren er det mest gledelig å registrere at stadig flere bruker bussen i Harstad.

– Dette lover positivt. Derfor må vi ta bussbrukerne på alvor og gi dem det tilbudet vi har lovet.

Forventer info

Nå forventer Fjellstad at Ivar B. Prestbakmo - eller noen i hans stab – stiller i kommunestyret 7. september for å informere i detalj om status på kollektivsatsingen.

– Jeg vil vite de faktiske konsekvensene av at fylkesrådet har forlenget anbudskontrakten med Boreal Buss og utsatt størstedelen av bussatsingen. Hvor mange av tiltakene blir innført nå? Når kommer de neste tiltakene? Vi har mange spørsmål som vi forventer svar på, sier Fjellstad.

Prestbakmo begrunnet først utsettelsen med at «den samlede omleggingen av rutestrukturen er såpass stor at den ikke fullt ut kan tas innen gjeldende kontrakt uten å komme på kant med loven om offentlige anskaffelser. Derfor må en del av satsingen tas når ny busskontrakt trer i kraft i 2020.»

– Det argumentet kan jeg forstå, sier hun. Men hun kjøper ikke forklaringen om at pågående veiarbeid gjør det vanskelig å innføre det nye rutesystemet. – Det blir helt feil, sier Maria Serafia Fjellstad.