–Jeg forventer at leder i styringsgruppa, Marianne Bremnes, kaller fylkesråd Ivar B. Prestbakmo inn på teppet til kommunestyrets møte 7. september for å redegjøre for saken, sier Mustaparta.

Den store bussatsingen i Harstad skulle starte 2. oktober i år. Det har vært signalisert ut til befolkningen utallige ganger fra dem som styrer. Senest 31. mars i år orienterte fylkesråd Prestbakmo regionrådet i Sør-Troms om den regionale transportplanen for Troms i perioden 2018–29. Her går det klart fram at «nytt linjenett og nysatsing på bybuss i Harstad igangsettes fra 2. oktober 2017».

Bråsnur

Kort tid etterpå bråsnur fylkesrådet. 25. april vedtar rådet å forlenge nåværende kontrakt med Boreal etter at avtalen utløper i april neste år. Det innebærer at kontrakten løper frem til mai 2020. Dermed blir det satt bom stopp for den storstilte satsingen på busstilbudet.

– Et nytt anbud som omfatter økt kollektivtilbud kunne ha vært klar til å kjøre i gang andre halvår neste år. Ved å forlenge nåværende kontrakt, lar dette ikke seg gjennomføre før i mai 2020, sies det. Fylkesrådet har med andre ord sørget for at vi harstadborgere må vente lenge før vi får det etterlengtede busstilbudet vi ble lovet fra 2. oktober i år. Her må det vurderes om det er mulig å hente inn et tilleggsanbud på nødvendig busstjenester for å få tilbudet på plass.

Fylkestingsrepresentant Christine Bertheussen Killie (H) sitter i samferdselsutvalget i Troms. Hun ante ingenting om bussutsettelsen før hun leste det i avisen.

– Vi har ikke fått noe informasjon om utsettelsen, og det beklager jeg sterkt. Jeg trodde faktisk fylkesråden hadde lært noe om kommunikasjon etter milliardsprekken i Harstadpakken, sier Bertheussen Killie.

Opprørt

De to Høyre-politikerne er opprørte på vegne av Harstads befolkning.

– Ikke minst etter at fylkesråden avfeier kritikken i Harstad Tidende med bortforklaringer. Det er ubegripelig at ikke styringsgruppa for Harstadpakken har forstått av busstilbudet ikke kunne utvides innenfor eksisterende kontrakt og at et nytt anbud utlyses. Det blir ikke mindre uforståelig når Prestbakmo i sitt leserinnlegg hevder det er vanskelig å gjennomføre det økte busstilbudet på grunn av alle veiarbeidene i Harstad. Alle måtte vite at et stort veiprosjekt ville føre store anleggsarbeider på veiene, sier Mustaparta.

Han peker på at den økte satsingen på kollektivtrafikken i Harstad har vært utredet og planlagt i årevis. Harstadfolk fortjener et skikkelig kollektivtilbud slik man i sin tid ble lovet.

Krever info

Når kommunestyret kommer sammen 7. september er det et krav fra flere politikere at fylkesråd Ivar B. Prestbakmo stiller for å informere om status for den store bussatsingen.

– Jeg forventer faktisk også at leder av fylkesrådet ettergår det arbeidet som er gjort og de beslutninger som er tatt, sier Mustaparta.

Han viser til at det viktigste tiltaket for å få folk til å bruke bussene, er hyppige bussavganger.

– Helst fire ganger per time. Økt kollektivtilbud skulle gi en miljøgevinst. Et nytt og moderne busstilbud skulle være cocktailen som trekker passerer til bussene når bompengene ble innført sommeren 2016. Egentlig burde bussatsingen ha vært på plass før man begynte innkrevingen av bompenger.

Høyrepolitikerne mener fylkesråden, som også er med i styringsgruppa, skyver anbudsomfanget foran seg. Det er grunn til å spørre hva i all verden som skjer, sier Einar Mustaparta.

Turid Ingebrigtsen