Han tenker først og fremst på den store skolestrukturendringen som skjedde i 2012.

Tvinges ut i veien

– Jeg vil påstå at når det politiske flertallet vedtok å justere kretsgrensen uten konsekvensutredning, så står dette til stryk. Flertallet måtte skjønne at når de la ned ungdomstrinnet på byskolen og barnetrinnet på Hagebyen, så ville dette innebære at veldig mange elever måtte forsere Samakrysset for å komme seg til og fra sin nye skole. Elevene slapp tidligere denne farefulle ferden fordi de gikk til nærskolen på Hagebyen eller på Byskolen. Dette var da også bakgrunnen for at rundkjøringen på Sama ble bygd med en 800 kvadratmeter stor undergang. Opprinnelig var den mye billigere og enklere enn resultatet vi ser i dag, sier Eriksen.

Må ta ansvar

SV-politikeren mener ingen tidligere har påpekt hvorfor rundkjøringen på Sama er blitt nesten dobbelt så dyr.

– Rett og slett fordi at det politiske flertallet ikke evnet å se hva som ville bli konsekvensene av den store skolestrukturendringen. Politikerne la ned flere skoler for å spare noen få millioner kroner. Så må vi bruke flere titalls millioner kroner på en planfri rundkjøring for at skoleveien skal bli trygg for de samme elevene. Dette er penger som kunne ha vært brukt til flere gang- og sykkelveier. Det er helt åpenbart at merkostnadene til Samakrysset går utover en rekke viktige tiltak i den opprinnelige Harstadpakken. Det politiske flertallet som endret skolestrukturen så radikalt, må ta ansvaret for det de gjorde. De stilte ingen spørsmål til administrasjonen hvilke kostnadsmessige konsekvenser det ville få når så mange elever ble sendt ut i trafikken. Etter min mening vitner dette om en total mangel på helhetlig planlegging. Politikerne klarer ikke å se at når de sparer på en sektor, veltes utgiftene over på en annen.

Anslag fra oktober 2013 viste at Samakrysset ville koste 46,5 millioner. Nå er kostnadene beregnet til 80 millioner kroner pluss moms.

Samakrysset skal stå ferdig 22. september.

Stort: Undergang gjør at fotgjengere slipper å krysse veien. Foto: Frank R. Roksøy Foto: Frank R. Roksoy