Sårene etter den harde fornorskningspolitikken er fortsatt ikke leget, og først når sannheten om denne kommer fram i lyset, kan en forsoning skje.

Uretten skal granskes

I vårsesjonen fremmet stortingsrepresentant for SV Kirsti Bergstø (Finnmark) og partikollega Torgeir Knag Fylkesnes fra Troms et forslag der de ba Stortinget om å sette ned «en granskingskommisjon som skal være en sannhetskommisjon for fornorskningspolitikk og urett begått mot det samiske og kvenske folk i Norge». Forslaget ble vedtatt før Stortinget tok sommerferie, og det ble også vedtatt at det er Stortinget selv som skal oppnevne kommisjonen og gi den mandat.

Stortingets plikt

Stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes, som var en av forslagsstillerne, var invitert til seminaret på Kjønna grendehus.

– Jeg er glad for at forslaget ble vedtatt i nasjonalforsamlinga der interessen for samiske saker ikke alltid er like stor. Samene skal leve med stolthet, språket skal blomstre og de skal oppleve toleranse. Det er Stortinget sin plikt å sette dem i stand til det. Forventningene til resultatene av sannhetskommisjonen er store og sprikende, men jeg tror at denne omfattende prosessen kan gjøre oss til et mer sivilisert samfunn. Men det er det nye presidentskapet som skal ta denne saka videre, og da håper jeg at vi som er forslagsstillere fortsatt er der, sa Fylkesnes som er SV’s førstekandidat i Troms.

Usynlig i lærebøkene

Student ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Andine Knudtson, var også invitert til seminaret. Hun holder på med lærerutdanning og har skrevet en bacheloroppgave om hvordan det samiske blir vektlagt i læreverket «Kosmos». Det er ett av de mest brukte læreverk i samfunnsfag for ungdomsskolen.

– Det samiske blir nevnt både i den generelle delen av læreplanen og i den fagspesifikke

læreplanen for samfunnsfag. I «Kosmos 8», som er for 8. årstrinn, finnes ikke samisk innhold, verken under hovedområdene geografi, historie eller samfunnskunnskap.

Gjort til noe annerledes

I læreboka for 9. årstrinn har forfatterne lagt inn et eget kapittel med overskriften “Samene”. – Kapitlet er lagt under hovedområdet historie, noe som samsvarer med kompetansemålet i læreplanen Kunnskapsløftet. Det har 12 sider, med 9 bilder og et kart over Sápmi. Samer er også nevnt i et avsnitt under hovedområdet geografi og består av to spalter på 20 linjer med tilhørende bilde. Under hovedområdet samfunnskunnskap er det ikke skrevet noe om samiske emner.

I likhet med «Kosmos 8» har heller ikke læreboka for 10. årstrinn noe samisk innhold. Konklusjonen blir at selv om elevene i samfunnsfag skal lære om vår felles kulturarv, så får den samiske kulturen liten plass og blir gjort til noe annerledes i dette læreverket, sier lærerstudent Andine Knudtson.

BESKJEDEN PLASS: Lærerstudent Andine Knudtson fortalte om den beskjedne plassen det samiske har fått i ett av de mest brukte læreverk i samfunnsfag. Foto: Per Jan Pedersen
FLYTTING: Leder ved Várdobaiki samisk senter, Kjersti Myrne Balto, orienterte om planene for flytting til Evenskjersentret. Foto: Per Jan Pedersen