Dette hevder førstekandidat i Nordland for Frp, Kjell Børge Freiberg i en pressemelding.

Ett av hovedpunktene i pakken består i å bevilge 500 millioner kroner nasjonalt årlig til å redusere bomtakster i eksisterende prosjekter.

- Dette har vi i FrP arbeidet for i lang tid. Jeg og FrP mener bompenger er en kostbar og usosial måte å finansiere veier. Nå skal vi få mer vei for mindre bompenger, hevder han i pressemeldingen.

Ifølge Freiberg kommer Nordland godt ut i regjeringens bilpakke.

- Årlig vil Nordland til sammen få 57 millioner kroner i tilskudd øremerket for å redusere bomtakstene i følgende bomprosjekter: Rv 80 Røvika-Strømsnes, Rv 80 Løding-Vikan (Tverlandsbrua), Bypakke Bodø, E6 Korgen-Bolna (Helgeland nord), E6 Hålogalandsbrua, Vegpakke Harstad og E6 Nord-Trøndelag grense-Korgen (Helgeland sør).

- Tilskuddet utbetales årlig inntil bomstasjonene fjernes, og da kan man anslagsvis si at de nevnte bomstasjonene til sammen vil få over 700 millioner – og tilsvarende mindre må kreves inn i bompenger av bilistene. Dette er noe folk flest vil legge merke til i hverdagen sin, sier Freiberg.

Han sier videre at for Harstad er kanskje bommen vegpakke Harstad særlig aktuell, og dette prosjektet vil altså få 11 millioner årlig og anslagsvis 153 millioner totalt over perioden

- Vi skulle gjerne sett at vi fikk gjennomslagene allerede i 2014, slik at tilskuddsordningen kunne trådd i kraft tidligere. Men vi måtte kjempe i over tre år før vi endelig vant frem. Nå skal dette ut i livet. Pengene er bevilget – men vi trenger vedtak fra de lokale bomselskapene og fylkespolitikerne som står bak dem, avslutter han.