Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar Prestbakmo (Sp), bekrefter at satsingen skal være fullført til 2020, men han avviser at 2. oktober har vært en endelig dato for hele kollektivsatsingen.

– Denne datoen har vært en arbeidsdato som etter hvert viste seg å være umulig å holde seg til. Harstadpakken består av flere store byggeprosjekt som gjør innfasing krevende. Det er vanskelig å drive ruteplanlegging på grunn av stor byggeaktivitet og stadig stengte veier. Det nye rutesystemet må innarbeides i den nye busskontrakten fra 2020, sier han og han legger til:

– Vi må forholde oss til offentlige anbud og da kan vi ikke gjøre så store endringer i en eksisterende kontrakt. Derfor har vi bestemt oss for å tilpasse den nye anbudskonkurransen til de nye planene.

Fylkesråden er undrende til at dette kommer som noen stor overraskelse på sjåførene til Boreal Buss.

– Det er viktig å få fram at flere av punktene i planen allerede er gjennomført og mer kommer i årene 2018 og 2019.

Digitale tavler

Prestbakmo sier noen av tiltakene allerede er på plass. Som digitale tavler på de viktigste bussholdeplassene, barnebilletten er utvidet fra 16 år til 18 år, rabatt for Mobilett er økt, samme som Tromskortet, og Harstad har fått landets billigste 30 dagers kort innenfor en sone.

– Alt dette har gitt en passasjerøkning på 7,6 prosent hittil i år. Resultatet er at 19.000 flere billetter er løst i Harstad hittil i år, totalt 279.522. Det er noe vi er svært godt fornøyd med. Etter hvert som tiltakene kommer på plass vil stadig flere ta buss i Harstad, lover Prestbakmo.

50 millioner årlig i Harstad

Totalt bruker fylket 887 millioner på buss, båt og ferge, av dette går 472 millioner på buss. Harstadkontrakten er på 50 millioner kroner. Kollektivsatsingen i Harstadpakken vil utgjøre 140 millioner.

– Vi vil øke bussproduksjonen i Harstad med 2-3 millioner i år når det nye rutesystemet etableres, lover fylkesråden.