LESERINNLEGG:

I rike Norge har bompenger vært en etablert vane for å beskatte bilister, sannheten er at det har blitt en usosial rus som misbrukes til irrelevante formål. Dessverre har politikere fra SV til Høyre lokalt og nasjonalt brukt bompenger som unnskyldning til å finansiere vei og kollektivprosjekter. Dette istedenfor å bruke mer statlige penger på viktige veier når det trengs, slik Fremskrittspartiet har ment i alle år.

Eksempler er at med de rødgrønne ble to tredjedeler av bompengeinnkrevinger oppbrukt på byråkrati, renter og andre ting. I Drammen stod 140 millioner kroner av bompenger ubrukt i 12 år. I Oslo blir bompenger krevet inn basert på Ap og MdGs symbolpolitikk, uten særlig effekt. Flere land i Europa har langt færre bomstasjoner, bedre veier og dårligere økonomi. Effekten av bom er at norske byer soneinndeles og splittes. Familier og næringsliv med dårlig råd vil oppleve vanskeligheter, mens rike vil ikke merke stor forskjell, dette er et usosialt klasseskille som har vært praktisert for lenge.

Til tross for at FrP fikk bare 16,3 prosent, og blir aktivt nedstemt på bompengekutt, har FrP i regjering fått til et godt steg i riktig retning. Før regjeringsskiftet var bompengeandelen på vei, ca. 40 prosent, nå er den under 30 prosent som hjelp av større investeringer fra staten. Effekten er at åtte bomstasjoner har blitt fjernet, og bomtakstene har blitt redusert flere steder. Samtidig bygges det historisk mye vei i Norge. Bilistene har fått en enklere reise og mer for pengene.

Når Ap og Sp klager fortsatt på bompenger, burde de ta en runde med seg selv og spørre hvorfor de aktivt nedstemmer FrP hver gang det blir foreslått kutt i bom. Det handler om vilje til å investere i vei, istedenfor å grave i folks lommebok og bruke det som unnskyldning for å bygge landet. Er det en garantist som vil jobbe for enda færre bomstasjoner og bygge mer vei, så er det FrP.