I sundet mellom Grytøy og Sandsøy pågår arbeidet med å bygge en sjøfylling med flere bruer mellom øyene for fullt. Det begynner dermed å bli trangt for de båtene som passerer i sundet.

– De aller fleste fritidsbåtene tar hensyn og holder seg til merkingen, men vi har hatt noen uheldige episoder i sommer som kunne endt ille, sier Hans-Arne Haugland, prosjektleder for Bjarkøyforbindelsene.

– Blant annet hadde vi en seilbåt som var på full fart mellom lekteren, som brukes som arbeidsplattform for å banke brupælene ned i sjøbunnen, og selve sjøfyllingen. Denne lekteren er forankret med en rekke vaiere og kabler, og hadde vi ikke fått stoppet seilbåten kunne det i verste fall endt med både forlis for seilbåten og at lekteren kunne kommet ut av posisjon, sier Haugland.

Vannskutere i stor hastighet

Når det nå nærmer seg høst, og det begynner å bli mørkt, er det viktigere enn noen gang at de som ferdes i sundet er observante og følger merkingen.

– Vi har i tillegg hatt enkelte vannskutere som i sommer har passert gjennom anleggsområdet i stor hastighet. Det er begrenset hvor stor skade de kan gjøre på anleggsarbeidet, men treffer de stålpælene som står rett opp av sjøen i høy hastighet, så kan man selv tenke seg hvordan det ender, sier Haugland.

Området er merket

Alle som ferdes til sjøs må respektere staker og bøyer, som er sjøens trafikkskilt. Anleggsområdet på sjøen er merket av Kystverket. De har satt ut staker og bøyer som skal vise de sjøfarende at området er stengt.

Det er laget en farled gjennom Sandsøysundet som skal brukes. Men selv om man forholder seg til denne, bes de sjøfarende redusere farten og vise aktsomhet ved passering av anleggsområdet.