Trafikkmaskinens velformede kurvatur

Trafikklandskap: Ved foten av åsen under fjellkransen strekker Kanebogmyra seg fra havkant til havkant i en miks av lavblokker, villastrøk, funksjonsbygg og trafikkslynger. Et summende nav for byen, og sentralt i oppmerksomheten har Amfi Kanebogens byggkropp strukket seg ut til dobbel lengde. Kanebogen kirke ruler i hjørnet av den parklignende Fredly kirkegård. Foto: Knut Godø Foto: Knut.Godo@ht.no

Et sted mellom hundreogfemti og to hundre millioner asfaltkroner er støpt ned i dette bildet.

At investeringa utgjør et løft, ikke bare for en bydel, men også for hele Byen, kan det neppe herske særlig tvil om.

Pjuhh, kan man si, både på Åsby og ellers, men mest på Åsby, i Kanebogen og på Stangnes. Et par år har biltrafikken latt seg lede av dyprøde omkjøringsskilt, fram og tilbake, hit og dit, rundt omkring, over, under, til saides, i støv, slaps, snø og salt søle.

Brølende maskiner i en skog av kneisende mobilkraner - ørna har overfløyet byggekaoset flere ganger de siste årene, og tenkt: Steike. Hundre fireåringer i fri dressur i en sandkasse.

Her er alle ørnebildene

Nå er svangerskapet over. Trafikkmaskinen er født. Bydelen har falt inn i etterdønningenes relativt rolige feriepuls. Når alt folket er hjemme fra ferie om et par uker får vi se fullt trafikktrøkk på byens nye, utblokkede trafikkarterie. Asfalt i flere felt. Et tredimensjonalt puslespill med sirkler, buer, kurver og rekurver, plastra forhøyninger og lek med farger og materialer. Her har både ingeniører, landskapsdesignere og maskinførere hatt det søkkanes artig.

Fra ørnas perspektiv ser det lovende ut. Strenge, men myke og formålstjenlige kurver slynger trafikken gjennom et par rundinger og inn i byens dype, brede favn. Om ikke lenge er den tilsvarende ringen klar på nordsida av byen, og Harstadpakken nærmer seg komplett.

Skal vi se, nå var det bare å betale den.

Ørna slår blikket ned og ser Kanebogen kirke, der den kneiser på en liten høyde nær Fredly kirkegård. Kirkespiret vokter over de to rundkjøringene som ekspederer trafikken inn og ut av byen, og til og fra Stangnes, i smude sleng. Som glidende tannhjul.

Men hvor er hvor? Kanebogen kirke ligger vel mer på Åsby enn i Kanebogen. Shell ligger på Åsby - og heter der etter. Amfi Kanebogen ligger på Kanebogmyra, og der ligger ei rundkjøring, mens den andre - knappe hundre meter unna - ligger på Åsby. En gang var det nok mulig å fastslå sikkert hvor grensa går, men nå - etter at millionene har utført sin landskapsdans kan det være nødvendig å påkalle folk med god husk, og gjerne født og drien i nærheten, som kan oppklare.

Mer å lese på ht.no:
Leses nå:
Nyheter

Ny regiondirektør i Nav

Fylkesdirektør Grete Kristoffersen i NAV Troms blir regiondirektør i NAV Troms og Finnmark.

Viderefører Rå som skolested

Samarbeidspartiene i posisjonen i Troms, AP, SP, KrF og Venstre, vil videreføre Rå.

Borettslag ruster kraftig opp

Boligbyggelaget Nord - Bonord - er i gang med et storstilt vedlikeholds- og oppussingsprogram for bygningsmassen.

Best blant dagligvarekjedene

Coop har best omdømme blant dagligvarekjedene på Ipsos sin årlige omdømmeundersøkelse. NRK topper omdømmelista.

Kulturetaten i fylket om riving av Strandgata 18A og B:

– Byen mister særpreg

Kulturetaten i Troms fylkeskommune mener det er trist at disse ærverdige bygårdene i sentrum ikke blir tatt vare på. – Bygningene hadde kledd byen, sier konservator og arkitekt Randi Ødegård.

Borettslag ruster kraftig opp

Boligbyggelaget Nord - Bonord - er i gang med et storstilt vedlikeholds- og oppussingsprogram.

Blir regiondirektør i Nav

Fylkesdirektør Grete Kristoffersen i NAV Troms blir regiondirektør i NAV Troms og Finnmark.

Kulturetaten om riving av Strandgata 18A og B:

– Byen mister særpreg

Annerledesklubben

I de fleste lokale klubber snur man seg nå til høyre og venstre for å klare å stille lag til kamper. Foruten i Skånland da. Der er det helt motsatt.