Henvendelsene om gangfelt vil bli tatt med i revisjonen av kommunens trafikksikkerhetsplan.

– Det stemmer, som huseierne har fått opplyst, at tiltaket ikke ligger i gjeldende trafikksikkerhetsplan, sier fagkoordinator for vegg og trafikk i Harstad kommune, Øystein Markussen.

Vurderes som tiltak

– Vi ser utfordringene for myke trafikanter i dette krysset. Innspillene vi har fått fra beboerne, vil bli tatt med og vurderes som et av tiltakene i revisjonen av trafikksikkerhetsplanen. Den skal vedtas i løpet av dette året. Samtidig vil jeg gjøre oppmerksom på at det litt lenger oppe i Ørneberget er skiltet og markert fotgjengerovergang for å krysse Gangsåsveien, sier han.

Når det gjelder asfalt og gatelys, viser Øystein Markussen til at Ørneberget er definert som en eksisterende kommunal grusvei med begrenset lys. Ørneberget er også definert som ei boliggate med liten trafikk. Kommunen vil fortsatt stå for vedlikehold ved å gruse og høvle veien, men asfaltering vil ikke skje i regi av kommunen.

Spleiselag

– Dette har en historisk begrunnelse. Da man tidligere bygde ut nye boligfelt, ble det ikke satt samme krav til gatelys, asfalt, grøfter og endel andre ting som idag. Dette gjelder også Ørneberget. Mens man i nye boligfelt, for eksempel Mustapartajordet, må ta hensyn til slike krav.

Men kostnadene inngår i tomteprisen, og blir dermed belastet hver enkelt husbygger. Det vil si at alle som bygger er med på å dekke kostnadene, forteller han, og nevner eksempler på spleiselag i gamle boligfelt.

– Det er ikke uvanlig at nabolag og velforeninger går sammen om for eksempel fartshumper eller gatebelysning. I Tennvassåsen gikk hele bygda sammen om nytt lysanlegg,