Det hele startet i 2015, da Glenn Johansens Subaru Impreza fikk problemer med motoren. Johansen tenkte ikke mye over saken da, og leverte bilen i god tro til Subarus lokalforhandler her i Harstad. Det skulle vise seg til å være starten på en to års lang kamp mot en stor aktør på bilmarkedet.

– Etter å ha levert bilen til reparasjon i Harstad, fikk jeg den igjen med beskjed om at alt var fikset. Etter en to måneders tid, fikk jeg det samme problemet om igjen. Bilen hadde da gått 12 tusen kilometer etter reparasjonen. Da jeg leverte bilen inn igjen og ba dem se på det, var de ikke interesserte i å se på den engang. De påsto at det var min feil, forteller Johansen.

Advokat

Johansen var sikker i sin sak, og kontaktet advokat som deretter sendte reklamasjonen til forhandleren. – Den ble også avslått, forteller Johansen.

– Da måtte jeg bare gå i gang med egne undersøkelser. Så jeg henvendte meg til en bedrift sørpå ved navn Flissundet Motorservice, og fikk de til å se hva som hadde skjedd. Jeg ville jo finne ut hvem det var sin feil. De konkluderte i min favør. De mente det var gjort elendig håndverksarbeid, og fortalte meg at det ble brukt gamle deler som var i motoren ved det første havariet, sier Johansen.

Rettskamp

Lokalforhandleren brakte da inn Subaru Norge som tok dem i forsvar. De mente at siden Johansen hadde brukt bilen til billøp i form av dragrace, så var ikke reklamasjonen gyldig. I tillegg mente de at bilen var modifisert, noe Johansen selv avviser. Dermed så Johansen seg nødt til å gå hardere til verks. Han tok saken til retten.

– Vi gikk til forbrukerrådet og fikk fullt medhold der. Det var heller ikke nok til å få forhandleren til å rikke på seg, og saken gikk derfor et år senere videre til tingretten. Der hadde jeg med meg eksperter fra Flissundet Motorservice og en skadeingeniør, og igjen fikk jeg fullt medhold, forteller Johansen.

Vant

I tingretten konkluderte de sakkyndige med at skadene som hadde oppstått på bilens motor, ikke hadde sammenheng med bruken. De fant heller ikke spor etter modifisering av bilen. Forhandleren valgte likevel å anke dommen fra tingretten. Da tok Johansen kontakt med en av Norges største rallycross-stjerner, Martin Schanche, for å rådføre seg. Også han mente at Johansen hadde rett.

– Martin var også med meg til lagmannsretten i Tromsø som konsulent, og var til god hjelp for meg. Han var helt enig i at dette var rett og slett dårlig håndverk.

Etter en runde i lagmannsretten i mai ble dommen klar. Johansen hadde vunnet, og arbeidet som forhandleren hadde gjort ble i dommen erklært ikke fagmessig utført.

Støtte

Gjennom hele prosessen har Johansen mottatt god støtte fra både familie og venner. Som selvstendig næringsdrivende og privatperson mot en stor profesjonell motpart, har det vært økonomisk krevende å fortsette saksbehandlingen.

– Jeg har måttet selge unna mye av det jeg eide for å ta kampen. Flere av bilene jeg eide måtte ryke for å skaffe midler til å fortsette. Jeg har også fått mye støtte fra venner og familie som har gjort det mulig for meg å kjempe videre. Det er jeg utrolig takknemlig for, forteller han.

Forbruker

Johansen informerer at det ikke har vært lett å stå imot i de to årene. Han mener at rettssikkerheten til forbrukerne er svak i slike saker.

– Hadde det ikke vært for at jeg hadde ressursene selv og støtten fra de rundt meg, så hadde jeg ikke hatt en sjanse. Det er klart for meg nå at i slike saker så har forbrukeren dårlig beskyttelse i det norske rettssystemet. Det hele kunne jo i utgangspunktet vært unngått om forhandleren hadde vært villig til å ta den inn på nytt. Da kunne saken vært ute av verden for et mye mindre beløp, sier han.

Tapsprosjekt

Til tross for at Johansen, som en del av dommen, har fått tilbakebetalt saksomkostningene sine, har han gått på betydelige økonomiske tap som en del av rettskampen.

– Mens denne dommen har pågått har Subaruen min bare stått der. Jeg har vel brukt rundt 6000 kroner i månedlige avgifter på den. Den har også tapt seg i verdi. Samtidig har saksomkostningene gått opp for hver rettsrunde. Totalt så kom vel omkostningene på over millionen i denne saken. Det har vært et enormt tapsprosjekt fra begge sider. Det er bare sånn det norske rettssystemet har blitt, forteller han fortvilt.

Veien tilbake

Johansen erkjenner at de siste to årene har vært tunge for han. Saken har hengt over han som en mørk sky i hverdagen, og han er glad for å lagt det hele bak seg. Subaruen har han enda ikke tatt i bruk og han venter for tiden på å få den reparert. Nå gleder han seg til å bygge opp firmaet sitt igjen.

– Nå har jeg lagt dette kapittelet bak meg og er klar for å fokusere på firmaet mitt igjen. Det er fantastisk godt å endelig være ferdig med det. Dette viser at det er mulig for en forbruker å vinne fram mot en proff part. Selv om det krever mye, slår Johansen fast.

Uenig i dommen

Lokalforhandleren er ikke enig i dommen som ble gitt i lagmannsretten.

Harstad Tidende har vært i kontakt med en av eierne og daglig leder av Subarus lokalforhandler i Harstad. De er ikke enige i dommen, og viser til de bevisene og argumentene de førte i retten. De mener fortsatt at Johansen selv har skyld i det andre havariet. De aksepterer likevel lagmannsrettens avgjørelse og vil ikke ta saken videre.

Teamet: Glenn Johansen sammen med Martin Schanche, Roger Bjørneseth og Andreas Ringstad. Foto: Privat
Subaru: Johansens Subaru Impreza STI 2008 som var en del av stridens kjerne. Foto: Privat
Rallycross: Johansen er lidenskapelig opptatt av motorsport. Spesielt rallycross. Foto: Privat