27. juni 2017 blir med andre ord en liten merkedag for alle trafikanter som ferdes nord og vest for sentrum. Kanskje burde åpninga av et veiprosjekt til (minst) 103 millioner kroner behørig markeres, av for eksempel ordfører Bremnes i en flaggprydet bil?

Stolt prosjektleder

Hans-Arne Haugland, en til tider hardt presset prosjektleder, orienterte i går kommunestyret om status og framdrift for Veipakke Harstad. Den viktigste nyheten var altså at det tidligere så sterkt ulykkesbelastede Sama-krysset tirsdag vil være erstattet med en lenge etterlengtet rundkjøring.

Det er altså investert mer enn 100 millioner i økt sikkerhet. Myke og harde trafikanter kan se fram til en tryggere hverdag. Aller mest gjelder det alle ungene som skal til og fra skolene i Hagebyen og i sentrum.

- At det er satset så tungt på utbedringa av det tidligere Sama-krysset, skyldes som nevnt at ingen andre steder i Harstad var så utsatt for stadige uhell og ulykker. Ikke minst på denne bakgrunn er jeg stolt over at vi i den lange anleggsperioden ikke har registrert en eneste

ulykke, sier Hans Arne Haugland.

”Harstads Colosseum”

Men selv om selve rundkjøringa kan tas i bruk tirsdag, så vil dette viktige delprosjektet i veipakken ikke stå fullt ferdig før 22. september. Da først vil ventetida endelig være over for alle som i lang tid har ergret seg over de kronglete kjøreforholdene, støvet og kødannelsene på Sama.

I tillegg til de praktiske ulempene, har kritiske røster i løpet av byggeperioden hevet seg mot størrelsen og kostnadene med rundkjøringa. Frps gruppeleder i kommunestyret, Eivind Stene, brukte i sin tid uttrykket ”Harstads svar på Romas Colosseum” om et byggverk han mente burde være ei relativt enkel rundkjøring.

- Noe kjeft har vi fått, både for dette og andre prosjekt i veipakken. Litt har vært fortjent, noe uberettiget. Men stort sett har innbyggerne vært særdeles tålmodige, kommenterer Hans-Arne Haugland.

Billigere stein

Kari-Anne Opsal er en annen toppolitiker som undervegs så seg nødt til å slå neven i bordet. Dette da det etter hvert ble klart at veipakken totalt ville koste 1000 millioner kroner (!) mer enn beregnet. Hun fikk kommunestyret med seg på kravet om at ”heretter skal prinsippet ”godt nok” gjelde. Det måtte bli slutt på Statens Vegvesens hang til gjøre veipakken litt finere enn nødvendig.

- Det signalet tok vi på alvor. I steinfyllinga ved rundkjøringa på Sama har vi brukt stein fra Andørja. Det har redusert utgiftene. Opprinnelig var tanken å kjøpe en penere steintype, nemlig skifer fra Alta, forteller Haugland.

Foran skjema

Når det gjelder tunnelen gjennom Harstadåsen, ligger Haugland & Co som tidligere opplyst klart foran skjema. Her blir det gjennomslag i høst, fire måneder tidligere enn beregnet. Økonomisk ser alt ut til å være under kontroll. Som en gest overfor publikum inviterer han til ”åpen dag” i tunnelen søndag 20. august. Da vil alle interesserte kunne se nærmere på ”juvelen i Harstadpakken”, to år før den offisielle åpninga.

Arbeidet på den fylkeskommunale Hagebyveien skal starte 3. juli, med vel et års byggetid. Hovedutfordringa blir trafikkavviklinga i anleggsperioden. Når det gjelder rundkjøringa ved Rema, blir det bygget bru, ikke underganger for gående. Det ville vært for risikabelt å starte graving i et område der det i tidligere tider var ei søppelfyllinga, mener prosjektleder Haugland.

STOLT: Prosjektleder Hans-Arne Haugland er stolt over at en vanskelig og hektisk anleggsperiode har forløpt uten trafikkuhell av noe slag. Foto: Turid Ingebrigtsen Foto: Turid Ingebrigtsen