Den nordøstlige trekken i lufta passet perfekt. De fremmøtte fikk da tydelig se effekten av flytemoloen de var kommet for å overvære åpningen av. På utsiden av moloen var det småkruset sjø, mens det var ”blanke stilla” inne i Harstadsjøen.

– Vi kunne ikke fått bedre vær, kommenterte havnesjef Ivar F. Hagenlund under åpningen.

Molo for hurtigbåten

– Nå begynner det å svinge i havna, sa ordfører Marianne Bremnes i sin tale.

– Moloen er forutsetningen for at vi kunne bygge den nye hurtigbåtkaia, Richard Kaarbøs kai. Uten denne har det ikke vært mulig å legge hurtigbåtene der, sa Bremnes.

For når nordøsten står på er det ikke mulig å få til den universelle løsningen, som hurtigbåtkaia har fått.

Bremnes understreket også hvor viktig havna var for byen.

– Det som nå skjer her vil få en avgjørende betydning for den videre sentrumsutviklingen, sa hun.

Med moloen så er nok en brikke kommet på plass i sentrum.

Landsdelens fineste

Havnesjef Ivar F. Hagenlund sa åpent og ærlig at han både var kry og stolt.

– Vi får nå landsdelens fineste havn for småbåtfolket. Her skal det yre av liv, sa han i sin tale.

Moloen skal bli åpen for publikum hele døgnet.

– Her kan folk fritt komme. Hit kan folk komme for å fiske eller rett og slett bare ta seg en tur på moloen, sa Hagenlund.

Av sikkerhetsgrunner vil moloen bli kameraovervåket.

Lang historie

Etter hvert vil det komme benker, slik at folk kan sette seg ned å ta livet med ro. I likhet med Bremnes understreket Hagenlund at moloen var bygd for å dempe bølgene for hurtigbåten.

Nordøsten har vært et problem for Harstadsjøen i lang tid. Hagenlund kunne fortelle at det på 1930-tallet var snakk om å bygge en bølgedemper fra Tjuvholmen og mot Måga, for å dempe bølgene.

Kila musikkforening bidro med fin musikk.