Natt til onsdag ble asfaltfeltene på torget i Harstad malt gule. Noen som sier ja, takk er tidligere leder i Harstad-avdelingen av Norges Blindeforbund, Kjell Pedersen.

– Gult er bedre enn svart asfalt, som etter hvert kan gå i ett med steinene. Gulfargen vil vises godt for oss, sier han.

Rolv Kanebog er den som har overtatt som leder i lokallaget i Harstad. Han er helt enig med Pedersen, men synes det hele kan virke noe voldsomt.

– Jeg er også medlem i Råd for funksjonshemmede, og vi gikk inn for å markere kantene for å gjøre det lettere å orientere seg. Det vi nå ser virker voldsomt, sier han.

– Jeg frykter at det kan bli glatt.

Kanebog sier at hvite sebrastriper hadde vært et alternativ.

– Hvitt er også en farge som kunne vært brukt i sebrastriper som vi har i gangfeltene, men gult er også bra.

Selv om han synes store gule felt kan virke voldsomt, er han tilfreds med at det er gjort noe med den problematiske brosteinen.

– Det er i hvert fall bedre enn ingenting, og bedre enn svart asfalt, sier Rolv Kanebog.

Unikt

Det gule sentrum i Harstad er ganske unikt, i hvert fall i norsk sammenheng, men blinde og svaksynte ellers i landet får hjelp på sin ferd. Flere byer, blant andre Tromsø, har ledelinjer, som er riller nedfreset i betong eller asfalt. Disse kan blinde og svaksynte bruke sin hvite stav i.

Hva som er av ledelinjer og ledefelt i Norge for øvrig kan Norges Blindeforbund svare på.

– Jeg kjenner ikke til denne typen ledefelt noen andre steder, sier interessepolitisk rådgiver i blindeforbundet, Ann-Irene Dæhlin.

– Stort sett er det ledelinjer som er vanlig på nye torg. Vi anbefaler naturlige ledefelt eller linjer. Kunstige ledefelt som i Harstad har jeg ikke hørt om før, sier hun.

Bedre med felt

Universell Utforming AS er et firma som driver ingeniør- og arkitektrådgivning knyttet til universell utforming av bygg og uteområder. Det er et frittstående aksjeselskap, som er eid av Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og Norges Handikapforbund.

– Slik sterk markering brukes kanskje på ferger og lignende der det trengs ekstra markering, men dette er neppe vanlig i uterom, sier daglig leder, Thor Arne Jørgensen.

– Men det viktigste er at det fungerer, sier han.

Jørgensen mener ledefelt er veien å gå, mer enn ledelinjer.

– Jeg synes ledefelt er bedre. De sørger for at man finner fram på et bedre underlag enn det som ligger rundt, sier Thor Arne Jørgensen.

Kommer mer farge

De malte områdene ser foreløpig ganske skjoldet ut, men det blir bedre, forsikrer Fredly.

– Vi skal påføre mer farge iblandet mikroperler for friksjonens del, sa han.

Det skjer før festspillene starter lørdag.

Sentrum fikk asfaltstier etter krav fra blant annet Råd for funksjonshemmede.

I april stilte flere rullestolbrukere, synshemmede, barnevogntrillere og andre mannsterke på torget for å vise problemene med å trille over de ujevne brosteinene.