Skatteetaten mener at moloen som nå monteres, er en del av båthavna og at den ikke har noe med hurtigbåtdriften å gjøre. Dette er grunnlaget for at de har avvist kravet om momsfritak for moloen. Det er planlagt 66 båtplasser i båthavna. I dag er det et 20-talls ledige plasser.

- Nøyaktig som Bodø

Harstad Havn, mener på sin side at det er hurtigbåtene og at de trenger en trygg og rolig havn, som er selve grunnlaget for moloen. Båthavna er således en positiv bieffekt av moloen.

Havna viser til flytemoloen i Bodø, som har fått momsfritak.

- Dette er nøyaktig den samme situasjonen som i her i Harstad. De har også bygd en båthavn innenfor moloen. De har fått momsfritak. Da mener vi oppriktig at vår ankesak står sterkt, sa havnesjef Ivar F. Hagenlund under onsdagens havnestyremøte.

Tror på seier

Han er ikke alene om å mene dette. Også representanten fra kommunens revisjonsselskap, mener at Harstad har ei god sak.

Dersom havna skulle tape ankesaken, blir moloen å koste 44,2 millioner kroner. Det er budsjettert 35,5 millioner.

- De økte utgiftene ikke skal gå ut over båteierne. Vi blir nødt til å ta opp større lån for å komme i mål, sa Hagenlund.

Så langt er det uklart når tid det vil falle en avgjørelse i ankesaken.

I rute

Ser man bort fra en mulig ekstraregning, går alt på skinner med moloen og Kai 1. Tirsdag var havnestyret på befaring hvor de fikk et innblikk i hvordan forholdene for de reisende med hurtigbåtene vil bli når den nye kaia står klar til bruk 7.juni.

Planen er at samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo og havnesjef Ivar Hagenlund sammen skal klippe snora, når hurtigbåten ankommer fra Tromsø klokken ti om formiddagen.

- Det skal bli hornmusikk fra Kila musikkforening og Ola Bremnes skal blant annet synge ”Sang til byen”.

Det er invitert om lag 40 gjester til begivenheten.