Harstad Tidende sto bak arrangementet på Thon Hotel fredag hvor en fullsatt konferansesal fikk høre historien om hva Bukta gjorde for – og her er det ikke en floskel – å finne seg sjæl. Festivalen hadde etter noen års drift mistet store deler av sitt publikum.

– Noe av hjelpen kom fra samarbeidspartnerne til festivalen. De hadde ord og begreper for å beskrive det vi gjorde som vi ikke tenkte på selv, sier festivalsjef Lasse Pettersen.

En ny grafisk profil med fokus på slagordet Rock, øl og sjømat, som underbygget festivalens identitet, var noe av det første Bukta tok tak i. Også her kom ideen utenfra.

– Kunsten er å bli bedre til å være seg selv. Å bygge på grunnfjellet, sier Pettersen.

Eget kommunikasjonsteam

Etter hvert har festivalen bygget et eget team som blant annet produserer video for seg selv og partnere.

Overgangen til en ja-kultur, der også de sprø ideene ble tatt på alvor og utført, førte festivalen enda et skritt videre.

– Vi ville selge boknafisk fra en sjark, og hente et naust der vi skulle selge fiskekaker. Det hadde vært lett å komme med enklere løsninger, men nå skal vi ha verdensrekord. Guinness rekordbok er på vei for å følge oss nå målet om å selge 10.000 fiskekaker.

Kritikken forsvant

Før denne perioden var det kritikk mot festivalen, og tilsnitt til krangling i media. Et mål var å møte denne kritikken bedre, men etter snuoperasjonen forsvant de kritiske oppslagene i avisene.

På spørsmål om han har eksempler på markedsføring andre bedrifter gjør som han mener burde vært annerledes, snur Pettersen premisset.

– Jeg synes folk er flinke i Nord-Norge. Når folk snakker om at det er konflikter i landsdelen, kjenner jeg meg ikke igjen i dette. I Harstad har dere eksempler som Festspillene og Bakgården som gjør veldig mye rett. Maria Utsi har vært med på å gjøre at jeg har lyst til å besøke Festspillene, noe som ville vært utenkelig for 4–5 år siden. Hun er utrolig inspirerende og har gitt arrangementet en helt annen kraft.

Også Harstad Tidendes eget markedsteam var på plass for å snakke om markedsføring.

Elever

På plass var også elever fra medier og kommunikasjon ved Stangnes videregående skole. Sara Danielsen Altmann, Emma Hellesvik, Maja Voktor og Mia Eriksen var alle veldig fornøyde med å få delta på seminaret fredag morgen.

De føler alle de har bra kontroll på sosiale medier.

- Det er jo det vi har vokst opp med, så vi har god oversikt. Men det var veldig interessant å høre hva Bukta gjorde rundt markedsføring. Det var mye nytt og de gjør interessante ting, sier Sara Danielsen Altmann og Mia Eriksen.

Om de alle fire blir i mediebransjen, er de mer usikker på, bortsett fra Eriksen, som skal studere medievitenskap på NTNU fra høsten av.

- Sosiale medier er i tiden og utvikler seg hele tiden. Derfor er det interessant å følge med, for denne mediekunnskapen er aktuell, uansett yrker, sier de fire.

ELEVER: Sara Danielsen Altmann, Emma Hellesvik, Maja Voktor og Mia Eriksen fra Stangnes VGS var alle veldig fornøyde med å få delta på seminaret fredag morgen.