Det var før helga at Harstad Venstre kom med sine innspill til kommunens miljøplan. Subsidiering av bussbilletten til kommunalt ansatte som velger å reise kollektivt, er bare ett av flere forslag.

Høyre reagerer sterkt på forslaget.

– Valgkamputspill

– Vi er enig i mange av Venstres miljøtiltak, men subsidiering av buss for folk som jobber i kommunen ser jeg på som et valgkamputspill. Hvorfor i all verden skal man bruke fellesskapets penger til å subsidiere kommunalt ansatte – mens folk som jobber i privat næring skal betale full pris, sier en engasjert Håkon Vahl.

Høyre vil på ingen måte støtte et slikt forslag.

– Hvis noen skulle få subsidiert bussbillett måtte det være barna. Ved å subsidiere bussbillett til unger, kan de tidlig i barndommen læres opp til å ta buss. Da får vi en miljøgevinst ved at foreldre slipper å kjøre dem til og fra ulike arrangementer, mener Vahl.

Henger ikke på greip

Han karakteriserer subsidie-utspillet fra Venstre som merkelig.

– Hvorfor skal 1700 kommunalt ansatte få billigere månedskort på buss, mens folk som driver næring i sentrum må betale full pris. Dette henger ikke på greip, mener Håkon Vahl.

Harstad Tidende offentliggjorde Venstres innspill søndag. Det resulterte i kommentarstorm på ht.no. Her er noen av kommentarene:

«Det er vel et sjakktrekk for å hjelpe Skei Grande over streken». «Man tror ikke man leser rett, men det er ikke 1. apil i dag». «Haha, må være dagens største ironi. Her sitter kommunen og vedtar Harstadpakken, som går på en økonomisk smell. Og så skal de sjøl ikke betale en krone siden de vil ha gratis buss? Hører de ikke selv kor dumt det høres ut».

Parkering til 2 kroner timen

Varaordfører Maria Serafia Fjellstad forsvarer forslaget fullt ut. Hun presiserer at Venstres innspill til kommunens miljøplan er langt mer omfattende enn subsidiering av månedskort for kommunalt ansatte som tar buss.

– Skjønner du at folk i i private virksomheter mener Venstre forskjellsbehandler ansatte?

-Jeg skjønner reaksjonen, men det er jo slik at ansatte som jobber på rådhuset allerede i dag får parkere til sterkt reduserte prisen på rådhusplassen. De betaler 2 kroner timen, mens parkeringsavgiften i sentrum er 22 kroner timen. Venstre synes derfor det er naturlig at kommunalt ansatte som velger å ta bussen, får tilbud om å reise billigere på buss. Da stimuleres ansatte til å reise kollektivt. Samtidig går kommunen som et godt eksempel foran og viser private næringsdrivende hva som kan gjøres for å få flere over på bussen. Jeg har tro på å bruke gulrot, fremfor pisk, sier Fjellstad.

Partiet har ikke tatt standpunkt til om en subsidiering av bussbilletten skal erstatte parkeringsplassene utenfor rådhuset.

– Mange mener forslaget er urettferdig?

– Arbeidsgivere tilbyr ulike velferdsgoder for sine ansatte. Noen får parkere gratis i bedriftens bakgård, andre får parkeringsplass til redusert pris. Vårt håp er at flere arbeidsgivere skal bli like opptatt av billigere buss som de er av billigere parkering. Her kan kommunen gå foran som et godt eksempel, sier varaordføreren.

– Er det riktig å bruke av skattebetalernes penger til å subsidiere bussbilletten til kommunalt ansatte?

– Kommunen som arbeidsgiver har jo allerede i dag indirekte kostnader gjennom redusert inntekter fra ansatte-parkering. Det er fullt mulig å beregne hvor mye penger dette utgjør i måneden, og slik sett regne ut hvor stor «gulrot» man kan tilby på busskortet, sier Maria Serafia Fjellstad.

Ja: Varaordfører Maria Serafia Fjellstad mener tiltaket vil føre til at flere tar bussen. Foto: andreas Isachsen