Boka «Skriv bedre» er Michalsens 13. i rekken med hans navn på ryggen. I tillegg har han vært medforfatter, redaktør eller kapittelforfatter for seks bøker.

Den tidligere sjefredaktøren i Harstad Tidende har de siste årene kommet med bøker om polarhelten Helmer Hanssen, de tusen gleders by (altså Harstad), og kommaet, dette lille, men så viktige tegnet.

– Komma-boka ble til ved en ren tilfeldighet. Jeg ble bedt om å skrive den. Etter det ble jeg veldig betatt av tegnsetting, språk generelt. Så da redaktøren som ba meg skrive komma-boka, ba om ei lita håndbok om å skrive på jobben, så ble det denne. Det er ikke noe stort åndsverk, men det er et viktig åndsverk, mener Michalsen.

Tre regler

Boka handler om å planlegge skrivingen, organisere teksten og litt om rettskriving.

– Vi skriver mer enn noen gang. Alle skriver på jobben, enten det er e-poster eller notater. Denne boka er en hjelp til å skrive raskere og mer effektivt, og slik at ordene virker, sier forfatteren.

Michalsen mener det er for mye formålsløs og umotivert skriving slik at mottakeren ikke aner hva som er vitsen. Han har derfor tre regler han mener er aller viktigst.

– Den første regelen er: Tenk deg om før du skriver. Hvis du ikke vet det, skal du la være å skrive.

– Den neste er: Kom raskt til poenget. Finn ut hva du vil, om det er å informere, diskutere eller overbevise. Mange skriver og kommer sent til poenget. Alle som skriver på jobb bør lære av journalister, som vet at det viktigste skal først i alminnelig journalistikk.

– Og den tredje regelen: Skriv kort. Du må jobbe med hva du skal si. Du ber om noens tid, og derfor bør du formulere deg med få og velvalgte ord, sier han.

Ikke punktum

Noe er bedre enn å skrive, mener Michalsen.  Menneskelig kontakt.

– Sitter man for eksempel på nabokontoret, så behøver man ikke sende e-post til hverandre. Det er ikke nødvendigvis lykken. Det går an å snakke sammen, sier Michalsen som plutselig kommer på en fjerde, og like viktig regel.

– Skriv rett. På jobb mener jeg man skal unngå dialekt og emojis. På jobb representerer du arbeidsplassen din. Hvis du skriver godt og rett, bidrar du til å styrke arbeidsplassens omdømme. Skriver du dårlig, uklart og med mange feil, svekker du renommeet.

– Dine siste to utgivelser, «Komma» i 2014 og «Skriv rett» i år, er kanskje de første i en rekke?

– Jeg holder på med et prosjekt som er større. Jeg kan si at det er en videreføring av komma-boka, men mer enn det kan jeg ikke si.

– Da setter du kanskje punktum?

– Siste punktum er ikke satt, slår han fast.