En turist-rib fra BB Touring kolliderte mot den flytende fonteinstallasjonen til «Selsbanes Seil» i Harstad havn.

12 britiske turister var om bord. To menn ble hardt skadd. Deriblant båtføreren. Totalt ble 22 personer sendt til sykehus.

Dagen etter kom havarikommiasjonen til Harstad med tre personer. De startet med å skaffe seg oversikt over ulykken og intervjuet vitner, eierne av selskapet og politiet. Siden har de jobbet kontinuerlig med å kartlegge alle detaljer i den alvorlige ulykken i havnebassenget.

Havneinspektørene Håvard Magnus Bentsen og Petter Halfdansen har et presset program etter at flyet deres ble forsinket på grunn av dårlig vær på Østlandet.

– I dag har vi vært ute på havet, og prøvd å danne oss et bilde av seilasen på ulykkesdagen. Vi har fått et godt inntrykk av turen, og rekonstruksjonen har vært svært nyttig for vårt videre arbeid, sier de.

Intervju

Vi møter havariinspektørene sent på kvelden. De har tatt seg en liten pause i analysearbeidet for å ta en prat med lokalavisen.

– Vi videofilmet turene, og vi har gjort flere målinger, bloant annet på hastighet.

For å gjøre turen så likt opp til ulykkesturen som mulig, brukte de vernepliktige som markører i rib-båten.

– Vi ønsket å se hvordan båten oppførte seg i vannet med den samme vekten som på ulykkesdagen. Siden riben som traff installasjonen ble skadet, måtte vi ha en annen båt som erstattet ulykkes-riben, sier de.

Med på turene var også føreren som kjørte ulykkesriben, og eierne av BB Touring.

– I dag (tirsdag, red.anm) vil gå med til intervju av en rekke personer. Selv om vi kjørte seks turer i dag, kan det hende vi må ut på havet i morgen (onsdag) også. Men det vet vi ikke før vi har gjort oss ferdig med de første analysene, sier de.

Seilasen på GPS

De prøvde å rekonstruere ulykkesseilasen så nøyaktig som mulig. Ribene har GPS, og legger et spor etter seg. Vi så at de kom fra nord, la seg ganske nært land, passerte Trondenes kirke, Hamek og Perlen, før de kom fram til «Selsbanes Seil». Her stoppet båteje opp, og snudde for å ta nye turer.

Analysearbeid

Inspektørene vil ikke si noe om hva de har funnet ut, annet enn at de er sikre på at installasjonen ikke hadde vannstrålen i gang da ulykken skjedde, mens de er mer usikre på om lyset var tent.

– Utover dette kan ikke si noe om hvilke teorier vi har om hva som kan ha medvirket til ulykken. Det som virker klart i dag, trenger ikke være det i morgen. Det gjenstår mye analysearbeid før vi kan si noe konkret. Vi kommenterer normalt ingenting før rapporten foreligger.

Havarikommisjonen har en frist på 12 måneder.

– Det er umulig å si når vi blir ferdig. Det skjer hele tiden nye ulykker. Men en rapport skal være klar innen fristen, sier Bentsen og Halfdansen.

Kommisjonen har ingen sanksjonsmuligheter, men de kan komme med råd om tiltak for å hindre lignende ulykker.

– Vi kan gi råd både til rib-selskapet, eieren av installasjonen og offentlige etater.

Havarikommiasjonen rekonstruerer rib-ulykken 16. februar 2017. Foto: Odd Leif Andreassen
LETER ETTER ÅRSAKEN: Statens Havarikommisjon for Transport, sjøfartsavdelingens Petter Halfdansen (t.v) Håvard Magnus Bentsen er i denne uken i Harstad for å forsøke å finne flere svar på hva som skjedde. Foto: Odd Leif Andreassen